Sökning: "medieindustrin"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet medieindustrin.

  1. 1. Upphovspersonen är död, länge leve fansen : Tumblr-fenomenet Goncharov, en film för bra för att existera

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Diana Kasatkina; Elisabet Åberg; [2024]
    Nyckelord :Tumblr; fankultur; Goncharov; hyperrealitet; social responsivitet; kreativa fans; konvergenskultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen: ‘Upphovspersonen är död, länge leve fansen: Tumblr-fenomenet Goncharov, en film för bra för att existera’ är skriven av Diana Kasatkina och Elisabet Åberg för kandidatkursen i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier på Lunds universitet. I denna fallstudie utforskar vi det virala fenomenet Goncharov, dvs. LÄS MER

  2. 2. Gig:ens nya hybrida byggsten : En studie om hybrida arbetssätt som katalysator för gig-ekonomin inom mediebranschen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Linn Ekberg; Ellen Björklund; [2023]
    Nyckelord :Hybrid work; gig economy; digitalization; freelance; media industry; post pandemic; Hybrida arbetssätt; gig-ekonomi; digitalisering; frilansare; mediebranschen; postpandemin;

    Sammanfattning : Förevarande studie syftar till att undersöka hur de hybrida arbetssätten som uppkommit till följd av pandemin har katalyserat gig-ekonomin inom mediebranschen. Undersökningen har med en deduktiv ansats grundat en hypotes baserat på tidigare forskning inom området. LÄS MER

  3. 3. Inkluderande eller exploaterande? : En kvalitativ undersökning kring transpersoners uppfattning av normbrytande könsuttryck i reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Matilda Svedberg; Nanna Geidenmark; [2022]
    Nyckelord :etisk kommunikation; reklam; normbrytande könsuttryck; transpersoner; representation;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats studerar normbrytande könsuttryck i reklam och hur detta fenomen uppfattas av gruppen transpersoner. Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse för hur medieindustrin arbetar med etisk kommunikation med ett specifikt fokus på representation och identitetspolitiska grepp i reklamkampanjer. LÄS MER

  4. 4. Is the University Key to Digital Development? : A study of the role of KTH in the digital development of the Swedish news media industry between 1990 to 2005

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Beatrice Walerud; [2021]
    Nyckelord :News media; Newspapers; Digitalization; KTH Royal Institute of Technology; The entrepreneurial university; The Triple Helix model;

    Sammanfattning : The digital development of the 1990s and early 2000s had a major effect on the Swedish media industry, including newspapers. Still, it is not clear what role academia had during this process. Therefore, the purpose of this thesis is to examine the role of the university in the digital development of the Swedish news media industry. LÄS MER

  5. 5. Strategic Alliance Formation in a Dynamic Environment : A Business Ecosystem perspective applied to Strategic Alliances in the Online Media Industry

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Alexander Fahnehjelm; Thomander Isabel; [2020]
    Nyckelord :Strategic Alliances; Business Ecosystem; Online Media Industry; Partner Selection Framework; Dynamic Alliance Forms; Strategiska allianser; Affärsekosystem; Digitala medieindutrin; Ramverk alliandpartner; Dynamiska alliansformer;

    Sammanfattning : The online media industry has undergone changes during the last decades. Driven by technology advancements, there has been an increasing number of actors that can enhance the value of service in the media industry. LÄS MER