Sökning: "medielogik nyhetsvärdering kvantitativ"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden medielogik nyhetsvärdering kvantitativ.

  1. 1. SVT Nyheter på TikTok - ett år in : En kvantitativ innehållsanalys om SVT Nyhets närvaro på TikTok

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Josefine Johansson; Linnea Liljedahl; [2023]
    Nyckelord :TikTok; SVT Nyheter; medielogik; sociala medier; nyhetsvärdering;

    Sammanfattning : This study aims to examine the presence of the Swedish news agency SVT Nyheter on the social media platform TikTok. The platform is relatively new and was not originally designed for news but with time more and more news agencies have started to share their content on TikTok. SVT Nyheter has been active on the platform since November 2022. LÄS MER

  2. 2. ATT SLÅ, ELLER INTE SLÅ, ÅT ALLA HÅLL? - En kvantitativ innehållsanalys av partiskhet i det politiska satirprogrammet Svenska nyheter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mårten Brorsson; Måns Ericsson; Mathias Hegeland; [2020-06-25]
    Nyckelord :Partiskhet; politisk satir; public service;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka huruvida det förekommer partiskhet i SVT:s politiska satirprogram Svenska nyheter. Teori: Studier i mediernas partiskhet, nyhetsvärdering och medielogik Metod: Kvantitativ innehållsanalys Material: Säsong 3 och 4 av Svenska nyheter. Totalt 20 avsnitt á 30 minuter. LÄS MER

  3. 3. "Kan vi sända det live?" : En studie om livetrenden bland webbaserade tidningar – publikens efterfrågan i jämförelse med redaktionernas utbud

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Anna Linde; Hanna Ek Lilja; [2018]
    Nyckelord :Aftonbladet; användarforskning; livesändning; Mittmedia; nyhetsvärdering; medielogik; receptionsforskning;

    Sammanfattning : Denna uppsats bygger till största del på en kvantitativ publikundersökning, vars syfte är att undersöka en mindre grupp (Stockholmsbor i åldern cirka 20–40 år) av mediepubliken och deras inställning till och åsikter om livesändningar på webben. Som ett komplement till publikundersökningen intervjuas en chef och en reporter på nyhetsredaktionerna bakom Aftonbladet och Nynäshamns Posten. LÄS MER

  4. 4. EN FÖRVRIDEN MEDIEBILD? En kvantitativ komparativ studie om mediernas nyhetsframställning av Angered och Majorna-Linné

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emilia Norgren; [2017-10-05]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: MK1500 Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT/2017 Handledare: Pavel Rodin Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 48 sidor (exklusive referenser och bilagor) Antal ord: 17 247 ord (inklusive executive summary och sammanfattning, exklusive innehållsförteckning, referenser samtbilagor) Nyckelord: mediebild, framing, medielogik, nyhetsvärdering, media image Syfte: Studien ämnar att genomföra en komparativ kvantitativ studie för att ta reda på hur mediebilden av Angered och Majorna-Linné ser ut i Göteborgs-Postens nyhetsförmedling under en halvårsperiod. Teori: Teoriramen omfattar teorin om framing, nyhetsvärdering samt medielogik. LÄS MER

  5. 5. DET OMVÄNDA PRESIDENTVALET En kvalitativ studie om medieporträtteringen av Hillary Clinton och Donald Trump

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ivana Milovanovic; Julia Persson; [2017-02-15]
    Nyckelord :Hillary Clinton; Donald Trump; amerikanskt val; politik; genus; könsstereotyper; nyhetsmedier; porträttering; textanalys.;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: HT 2016 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Svenningsson Sidantal: 51 Antal ord: 18 006 Nyckelord: Hillary Clinton, Donald Trump, amerikanskt val, politik, genus, könsstereotyper, nyhetsmedier, porträttering, textanalys. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka huruvida det finns skillnader och likheter i porträtteringen av Hillary Clinton och Donald Trump i svenska medier inför presidentvalet 2016. LÄS MER