Sökning: "medielogik nyhetsvärdering"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden medielogik nyhetsvärdering.

  1. 1. Dramatiserad kontra förenklad gestaltning av terrordådet i Almedalen : En komparativ retorisk analys av två nyhetsmediers gestaltning av våld med politiskt motiv respektive terrordåd.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Julia Österholm; Molly Voxhed; [2023]
    Nyckelord :gestaltning; nyhetsmedia; Aftonbladet; SVT; retorik; nyhetsvärdering; dramaturgi; medielogik;

    Sammanfattning : Denna studie avser undersöka gestaltningen och framställningen av våld med politiskt motiv och terrordåd i nyhetsmedia. Sex nyhetsartiklar ligger till grund för analysen som valts utifrån ett strategiskt urval, publicerade av Sveriges Television och Aftonbladet som berör dådet i Almedalen 2022. LÄS MER

  2. 2. SVT Nyheter på TikTok - ett år in : En kvantitativ innehållsanalys om SVT Nyhets närvaro på TikTok

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Josefine Johansson; Linnea Liljedahl; [2023]
    Nyckelord :TikTok; SVT Nyheter; medielogik; sociala medier; nyhetsvärdering;

    Sammanfattning : This study aims to examine the presence of the Swedish news agency SVT Nyheter on the social media platform TikTok. The platform is relatively new and was not originally designed for news but with time more and more news agencies have started to share their content on TikTok. SVT Nyheter has been active on the platform since November 2022. LÄS MER

  3. 3. "Att berätta om klimatet är min viktigaste uppgift" : En kvalitativ intervjustudie om klimatjournalistik, nyhetsvärdering och uppmärksamhetscykler

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linn Lindblom Pääjärvi; [2023]
    Nyckelord :Klimat; miljö; nyhetsvärdering; uppmärksamhetscykler; dagordningsbyggande;

    Sammanfattning : Klimatfrågans plats i folks medvetande avgörs till stor del av hur mycket plats den får på mediernas agenda. Den mediala agendan i sin tur formas av journalistiska nyhetsvärderingar. LÄS MER

  4. 4. ATT SLÅ, ELLER INTE SLÅ, ÅT ALLA HÅLL? - En kvantitativ innehållsanalys av partiskhet i det politiska satirprogrammet Svenska nyheter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mårten Brorsson; Måns Ericsson; Mathias Hegeland; [2020-06-25]
    Nyckelord :Partiskhet; politisk satir; public service;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka huruvida det förekommer partiskhet i SVT:s politiska satirprogram Svenska nyheter. Teori: Studier i mediernas partiskhet, nyhetsvärdering och medielogik Metod: Kvantitativ innehållsanalys Material: Säsong 3 och 4 av Svenska nyheter. Totalt 20 avsnitt á 30 minuter. LÄS MER

  5. 5. Skandalöst eller överöst? : En kvalitativ innehållsanalys om rapporteringen av självständig poddradio i nyhetsmedia

    Magister-uppsats,

    Författare :Olle Älveroth; Artem Raunecker; [2019]
    Nyckelord :Poddradio; skandal; nyhetsmedia;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur tre podd-incidenter tolkas och framställs i nyhetsmedia. Studiens syfte är att undersöka om incidenterna i poddarna kan uppfattas som skandalösa eller kontroversiella och hur nyhetsmedia väljer att rapportera kring dem. Studien är baserad på en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER