Sökning: "medielogik"

Visar resultat 1 - 5 av 126 uppsatser innehållade ordet medielogik.

  1. 1. “Fansen rasar!” - eller gör de? : En kvalitativ studie om utformandet av artiklar baserade på källor hämtade från sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Oskar Lydén; Tobias Hellgren; [2019]
    Nyckelord :journalism; social media; news selection; source criticism; media logic; Aftonbladet; Expressen; journalistik; sociala medier; nyhetsurval; källkritik; medielogik; berättartekniker; Aftonbladet; Expressen;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserar på att undersöka i vilken utsträckning tidningsartiklar som baseras på källor hämtade från sociala medier uppfyller kriterierna för nyhetsurval samt vilka källkritiska principer som källorna uppfyller. Det undersöks även hur berättartekniker påverkar utformningen av artiklarna. LÄS MER

  2. 2. Skandalöst eller överöst? : En kvalitativ innehållsanalys om rapporteringen av självständig poddradio i nyhetsmedia

    Magister-uppsats,

    Författare :Olle Älveroth; Artem Raunecker; [2019]
    Nyckelord :Poddradio; skandal; nyhetsmedia;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur tre podd-incidenter tolkas och framställs i nyhetsmedia. Studiens syfte är att undersöka om incidenterna i poddarna kan uppfattas som skandalösa eller kontroversiella och hur nyhetsmedia väljer att rapportera kring dem. Studien är baserad på en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  3. 3. "En av gästerna, en kvinna [...] tog med vin, choklad och ost till bjudningen" : En kritisk diskursanalys av våldtäktsmyters användning i svenska nyhetsartiklar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Linnéa Hellqvist; Mirkovic Viktoria; [2019]
    Nyckelord :Critical discourse analysis; rape myths; media logic; news articles; Dagens Nyheter; Expressen; Kritisk diskursanalys; våldtäktsmyter; medielogik; nyhetsartiklar; Dagens Nyheter; Expressen;

    Sammanfattning : Denna studie inriktar sig på att undersöka hur våldtäktsmyter används i svenska nyhetsartiklar. Mer specifikt undersöks sex stycken nyhetsartiklar varav tre kommer från morgontidningen Dagens Nyheter, respektive tre från kvällstidningen Expressen. LÄS MER

  4. 4. "Vi säger ju att vi har bett om ursäkt hur många gånger som helst" : En kvantitativ innehållsanalys av organisationer risk- och krishantering på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013); Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Sundström; Victoria Lönnkvist; [2019]
    Nyckelord :Kriskommunikation; Sociala medier; Situational crisis communication theory; Medielogik;

    Sammanfattning : The purpose of the essay is to find out how crisis communication takes shape on different social media. The essay deals with both organizations' risk and crisis management on Facebook and Instagram. A risk is defined in the essay as anything that could possibly lead to a crisis that could adversely affect an organization. LÄS MER

  5. 5. Hur stor makt har publiken? En kvalitativ studie om journalisters nyhetsvärdering och nyhetsurval i förhållande till statistik och klick inom Sveriges Radio.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jennie Ölund; [2018-09-05]
    Nyckelord :Kvalitativa intervjuer; nyhetsvärdering; statistik; klick; public service; Sveriges Radio; presentation; medielogik; gatekeeping; publik; journalister; News judgement; statistics; clicks; public service; quality interviews; Sveriges Radio; presentation; media logic; gatekeeping; audience; journalistst;

    Sammanfattning : This study investigates how journalists, working at public service, are affected by clicksand statistics when they implement their professional news judgement. Today, trackingthe online audience allows journalists to see what kind of news the audience discuss onsocial media and what news they read or listen to at the medias website. LÄS MER