Sökning: "medielogik"

Visar resultat 1 - 5 av 154 uppsatser innehållade ordet medielogik.

  1. 1. ATT SLÅ, ELLER INTE SLÅ, ÅT ALLA HÅLL? - En kvantitativ innehållsanalys av partiskhet i det politiska satirprogrammet Svenska nyheter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mårten Brorsson; Måns Ericsson; Mathias Hegeland; [2020-06-25]
    Nyckelord :Partiskhet; politisk satir; public service;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka huruvida det förekommer partiskhet i SVT:s politiska satirprogram Svenska nyheter.Teori: Studier i mediernas partiskhet, nyhetsvärdering och medielogikMetod: Kvantitativ innehållsanalysMaterial: Säsong 3 och 4 av Svenska nyheter. Totalt 20 avsnitt á 30 minuter. LÄS MER

  2. 2. The Greta effect - En kvalitativ bildanalys av nyhetsbilden på Greta Thunberg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Tobias Johansson; Åsa Alvetjärn; [2020-02-13]
    Nyckelord :Greta Thunberg; bildanalys; genus; medielogik; semiotik;

    Sammanfattning : Aim of thesis: How is Greta Thunberg portrayed from a gender perspective from an unknown individual until today were she have iconic status – comparison between tabloid and daily press is made from an semiotic picture analysis.Theoretical framework: With the theory of gender we can gain a deeper understanding of whether the images appear positive or negative for the woman’s role in the media. LÄS MER

  3. 3. Klimatkrisen volym två - En kvalitativ studie av klimatjournalistik i Sveriges största rikstäckande tidningar Expressen, Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Markus Aamisepp; Markus Botsjö; [2020-02-12]
    Nyckelord :klimatförändringar; uppmärksamhetscykler; miljö; medielogik; gestaltningsteorin; diskurs; climate change; attention cycles; environment; media logic; framing theory; discourse;

    Sammanfattning : Previous research surrounding environmental journalism has shown that it fluctuates heavily over time regarding the amount of medial content being produced on the subject. This phenomenon is, in this field of research, commonly referred to as attention cycles. LÄS MER

  4. 4. Kampen om kommentarsfältet - En kvantitativ innehållsanalys om åsiktsstormar i kommentarsfält på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Nicklas Magnusson; Felicia Rosander Lilja; [2020-02-03]
    Nyckelord :Kommentarsfält; Instagram; åsiktsstorm; kritikstorm;

    Sammanfattning : Syfte: Syfte med denna studie är att undersöka åsiktsstormar i kommentarsfält på sociala medier som har blivit medialt uppmärksammade.Teori: Computer mediated communication, parasociala relationer, Agenda setting theory och medielogik.Metod: Kvantitativ innehållsanalys. LÄS MER

  5. 5. Färgkriget : provokationsförhållanden inom det konstproducerande fältet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Mia Löfstedt; [2020]
    Nyckelord :provokation; konst; social medielogik; konkurrens; socialt hat; fält; yttrandefrihet; Social Sciences;

    Sammanfattning : I dagens samhälle åstadkommer konst sällan en chockartad reaktion eftersom konsten nästintill förväntas vara alstrad i syfte att provocera. Trots det kvarstår en för det konstproducerande fältet sedan länge etablerad strävan efter att skapa provokativ konst. LÄS MER