Sökning: "medieperspektiv"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet medieperspektiv.

  1. 1. Civilengagemang i sociala medier : En studie av Refugees Welcome to Gothenburgs mediering och medialisering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Annelie Alsbjer; Linn Sjöberg; [2016]
    Nyckelord :civic engagement; mediation; mediatization; mediatization theory; refugees welcome to gothenburg; social media; social movements; social practices; civilengagemang; medialisering; medialiseringsteori; mediering; refugees welcome to gothenburg; sociala handlingar; sociala medier; sociala rörelser;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt medialiseringen av nätverket Refugees Welcome to Gothenburg. Det har skett genom att identifiera sociala handlingar på en mesonivå för att hitta medieringsprocesser bland dem. LÄS MER

  2. 2. Ett intimt och äkta ICA-gäng : ICA:s reklamfilmer utifrån ett retoriskt medieperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Astrid Littorin; [2015]
    Nyckelord :retorik; ICA; reklam; reklamfilmer; media; topiker; marknadsföring;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur ICA:s reklamfilmer är utformade utifrån ett retorisk perspektiv och diskuterar även varför vissa grepp väljs framför andra i samtidens reklamfilmer. Undersökningen utgår från Marshall McLuhans medieförståelse som teoretisk förankring och diskuterar Chaïm Perelmans topiker samt ethos för vidare förståelse av reklamfilmerna. LÄS MER

  3. 3. En kritisk diskursanalys av artisten Beyoncé ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Beatrice Engman; [2014]
    Nyckelord :Beyoncé; kritisk diskursanalys; genusperspektiv;

    Sammanfattning : Abstract Titel: ”En kritisk diskursanalys av artisten Beyoncé ur ett genusperspektiv”   Nivå: C-uppsats i Medie- och kommunikationsvetenskap   Författare: Beatrice Engman   Handledare: Anna Edin   Datum: 2014-05-27   Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att ur ett diskursteoretiskt och genusorienterat perspektiv studera artisten Beyoncé utifrån två olika men dock sammanhängande medieperspektiv. I min uppsats kommer jag dels att analysera den mediala bilden av Beyoncé, det vill säga hur medierna rapporterar och ”berättar” om henne samt dels att analysera hur Beyoncé själv iscensätter sig medialt, via sin musik, videos och klipp. LÄS MER

  4. 4. Ålandsfrågan : En studie ur ett medieperspektiv

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Kristian Karlsson; [2011]
    Nyckelord :Åland autonomi Finland Sverige dagstidning Östersjön;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Förklädd Gudrun : en lek med roller, identitet och visuella uttryck

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Linda Gustafsson; [2009]
    Nyckelord :Gudrun Sjödén; roller; identiteter; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur identitet skapas, i lek med roller och visuella uttryck, hur föreställningar om identitet och livsstil konstruerar och konstrueras, genom ett genomgående exempel: klädföretaget och fenomenet Gudrun Sjödén. Syftet är att behandla mediers och bilders betydelse för den aktiva identitetskonstruktionen i ett konsumtionssamhälle, sett ur ett sociokulturellt perspektiv – vad bilder gör med oss och vad vi gör med dem. LÄS MER