Sökning: "medieperspektiv"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet medieperspektiv.
1. Civilengagemang i sociala medier : En studie av Refugees Welcome to Gothenburgs mediering och medialisering
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Denna studie har undersökt medialiseringen av nätverket Refugees Welcome to Gothenburg. Det har skett genom att identifiera sociala handlingar på en mesonivå för att hitta medieringsprocesser bland dem. LÄS MER
2. Ett intimt och äkta ICA-gäng : ICA:s reklamfilmer utifrån ett retoriskt medieperspektiv
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorikSammanfattning : Studien undersöker hur ICA:s reklamfilmer är utformade utifrån ett retorisk perspektiv och diskuterar även varför vissa grepp väljs framför andra i samtidens reklamfilmer. Undersökningen utgår från Marshall McLuhans medieförståelse som teoretisk förankring och diskuterar Chaïm Perelmans topiker samt ethos för vidare förståelse av reklamfilmerna. LÄS MER
3. En kritisk diskursanalys av artisten Beyoncé ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Abstract Titel: ”En kritisk diskursanalys av artisten Beyoncé ur ett genusperspektiv” Nivå: C-uppsats i Medie- och kommunikationsvetenskap Författare: Beatrice Engman Handledare: Anna Edin Datum: 2014-05-27 Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att ur ett diskursteoretiskt och genusorienterat perspektiv studera artisten Beyoncé utifrån två olika men dock sammanhängande medieperspektiv. I min uppsats kommer jag dels att analysera den mediala bilden av Beyoncé, det vill säga hur medierna rapporterar och ”berättar” om henne samt dels att analysera hur Beyoncé själv iscensätter sig medialt, via sin musik, videos och klipp. LÄS MER
4. Ålandsfrågan : En studie ur ett medieperspektiv
Kandidat-uppsats, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaperSammanfattning : .... LÄS MER
5. Förklädd Gudrun : en lek med roller, identitet och visuella uttryck
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur identitet skapas, i lek med roller och visuella uttryck, hur föreställningar om identitet och livsstil konstruerar och konstrueras, genom ett genomgående exempel: klädföretaget och fenomenet Gudrun Sjödén. Syftet är att behandla mediers och bilders betydelse för den aktiva identitetskonstruktionen i ett konsumtionssamhälle, sett ur ett sociokulturellt perspektiv – vad bilder gör med oss och vad vi gör med dem. LÄS MER