Sökning: "medier en kvalitativ studie med fokusgrupper"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade orden medier en kvalitativ studie med fokusgrupper.

  1. 1. Meningsskapande och identitet genom TikTok : En kvalitativ studie om TikToks roll för unga vuxna i Stockholmsområdet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Juliette Steno; [2023]
    Nyckelord :TikTok; sociala medier; kultursociologi; unga vuxna; identitet; meningsskapande; gemenskap;

    Sammanfattning : Denna studie har ämnat att undersöka hur unga vuxna skapar mening och identitet genom TikTok. Syftet med studien är att tillföra kunskap och fylla kunskapsluckor om TikTok användning utifrån ett sociologiskt perspektiv, specifikt genom unga vuxnas meningsskapande och identitet. LÄS MER

  2. 2. “Clean Girl” : den nya utgångspunkten för kvinnliga ideal? - en kvalitativ studie av hur kvinnliga ideal konstrueras på TikTok, mediafenomenet “Clean Girl”, och hur detta fenomen påverkar unga kvinnliga användare

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Elin Hallin; Celina Olsson; Stella Ski; [2023]
    Nyckelord :Clean Girl; Ideal; TikTok; Identitet; Medier; Symboliskt Kapital; Advice Media; Genus; Tripartite Influence Model; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur användare av plattformen TikTok uppfattar att kvinnliga ideal konstrueras på plattformen med ett fokus på det aktuella mediafenomet “Clean Girl”. Studien ämnar även att urskilja fenomenets eventuella påverkan på dess användare på både en samhällelig och individuell nivå. LÄS MER

  3. 3. Djur utanför bur : En kvalitativ studie av kriskommunikation omshcimpansincidenten på Furuvik

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Maya Malmberg; Agnes Sjödin; [2023]
    Nyckelord :Kriskommunikation; sociala medier; Situational Crisis Communication Theory; Furuvik; Corporate Social Responsibility;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Det övergripande syftet är att undersöka en organisations kriskommunikation på sociala medier i samband med en pågående kris. Studien syftar även till att undersöka allmänhetens attityd till organisationen under krisen. LÄS MER

  4. 4. “Le för kameran,älskling” : En kvalitativ studie kring föräldrars publicering av barn på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Alva Rensvik; Elina Högback; [2023]
    Nyckelord :sociala medier; sharenting; etik; digitalisering; integritet;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte:Sociala medier har blivit en stor del i människors vardag och påverkar människors beteende gentemot varandra samt hur vi väljer att kommunicera. Föräldrarna visar upp stora delar av barnens uppväxt på sociala medier, problemet blir dock att barnen själva inte kan bestämma vad som publiceras. LÄS MER

  5. 5. ATT TJÄNA PENGAR ÅT MAMMA - En kvalitativ intervjustudie om uppfattningen kring barns medverkan i influencers betalda samarbeten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Matilda Hellkvist; Moa Kristensson; [2022-02-24]
    Nyckelord :Barnarbete; Parasociala Relationer; Sharenting; Samtycke; Integritet; Mediemoral; Influencer; Barn; Micro-microcelebrity; Instagram;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur mediekonsumenter uppfattar inlägg på det sociala mediet Instagram där barn medverkar i betalda samarbeten, publicerade av sina föräldrar med olika företag. Teori: Parasociala Relationer, Sharenting, Extended Self Metod: Kvalitativ Intervjustudie Material: Två fokusgrupper uppdelat efter kön. LÄS MER