Sökning: "medier och kommunikation umeå"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden medier och kommunikation umeå.

  1. 1. Som ett RFSU : en kvantitativ innehållsanalys av lokalföreningars Instagram

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Elvira Holmström; [2021]
    Nyckelord :media; kommunikation; RFSU; lokalföreningar; Instagram; sociala medier;

    Sammanfattning : The current media climate can be difficult to navigate. Whether or not nonprofit organizations, who might not have the same economic resources as other organizations, are favored by social media has been discussed in several earlier studies. LÄS MER

  2. 2. Feminism som handelsvara : En semiorisk analys av Estrids kommunikation på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Erika Larsson; Lisa Reinholdsson; [2020]
    Nyckelord :feminism; stereotypes; corporate social responsibility; femvertising; pinkwashing;

    Sammanfattning : Each day we’re exposed to advertisement with various commercial messages. It therefore becomes important for companies to stand out from the crowd in order to catch consumers’ attention. In line with the success of feminism, many companies have chosen to engage in the issue of equality and women’s rights. LÄS MER

  3. 3. Konst och kultur i dagens digitala samhälle : En studie om hur kulturella och kreativa näringar använder sig av digitala medier, digital marknadsföring och kommunikation

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Matilda Pettersson; [2019]
    Nyckelord :kulturella och konstnärliga näringar; kommunikation; visuell kommunikation; digital marknadsföring; spridbarhet; klibbighet; crossmedia;

    Sammanfattning : Businesses today, regardless of the type of occupation they supply or offer, are all encountering competition on the market whether it is within the same type of field or not; especially smaller or new businesses, but as said; it applies to all. This has almost always been the case though, with some exceptions of course, but during the last couple of years, thanks to the rapidly growing technology and digitalization, the facing challenges regarding marketing and communication has increased; even for the large, existing businesses. LÄS MER

  4. 4. Marknadssegmentering i modern marknadsföring : En kvalitativ studie om hur segmenteringsstrategier påverkas av förändringar i samhällsnormer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Paulina Kristiansson; Linn Hasselgren; [2019]
    Nyckelord :Marknadsföring; generation x; segmentering; psykografisk; förändring i marknadssegmentering;

    Sammanfattning : Denna studie började som en kvalitativ deduktion där vi ville skapa en förståelse för vilka marknadsföringsstrategier som har starkt inflytande på generation X och om de skiljer sig från andra ålderssegment. I och med digitaliseringen och sociala mediers uppkomst har klassisk marknadsföring förändrats de senaste två decennierna. LÄS MER

  5. 5. Sharing is caring : En kvalitativ studie om hur företag inom den svenska modeindustrin kommunicerar CSR på sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Therese Marklund; Amanda Persson; [2019]
    Nyckelord :CSR-kommunikation; modeindustrin; sociala medier; tvåvägskommunikation; kommunikationsverktyg;

    Sammanfattning : Modeindustrin står inför stora utmaningar som kräver en omställning till hållbara konsumtions- och produktionsmönster. Modeindustrin är en industri som kräver otroliga mängder resurser samt har en negativ påverkan på både klimatet och människan. LÄS MER