Sökning: "medier och offentlighet"
Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden medier och offentlighet.
1. TikTok-spiritualitet : praktiker, emotionalitet och intima offentligheter inom digital andlighet
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : I denna studie analyseras åtta inlägg skapade av fyra influencers inom spiritualitetsgenren på TikTok. Genom de teoretiska perspektiven kring känsloregler (Hochschild 2012) och intima offentligheter (Berlant 2008) utforskar vi hur TikTok-användare engagerar sig i andliga praktiker och delar sina känslor kopplade till dessa på plattformen. LÄS MER
2. Public Service framtid i de ungas händer : En kvalitativ studie om gymnasieelevers användande av och åsikter om svensk public service.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : Public service media has a big role in the traditional media in Sweden. Historically, they constructed a shared cultural reference and applied news and facts to people to make it possible for them to be educated citizens. However, public service and other traditional media have a difficulty reaching young people today. LÄS MER
3. Illustrative Mapping of Migration Campaigns in the Southern European Region during the COVID-19 Pandemic : A comparative approach
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Within the contemporary migration field, from a theoretic point of view, the communication aspect of it has been identified as an emerging priority, as its impact can affect both the public opinion and policymaking itself. In order to identify trends portraying migration narratives, as ways of representing the migration phenomena in a set historiographical context, a dataset comprehending migration-related campaigns has been developed during the timeframe 2009 - 2018. LÄS MER
4. Modernitetens moraliska rättssystem: cancel culture : - en kvalitativ studie om cancel culture och yttrandefrihet ur generationen millennials perspektiv
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Cancel culture is a debated phenomenon both in social and traditional media. The aim of this study is to contribute to the ongoing conversation and discussion regarding cancel culture using semi-structured interviews with informants of the generation millennials. LÄS MER
5. "Ibland kan det räcka att någon delat nyheten på Instagram” : - En intervjustudie om ungas nyhetskonsumtion
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Nyheter har en betydande roll för det demokratiska samhället och offentligheten. Bilden av vad nyheter är har under åren förändrats och traditionella nyhetsmedier är inte längre den enda källan till nyheter. LÄS MER