Sökning: "medierat lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden medierat lärande.

  1. 6. Alla har en bild av vad som är vackert. Förskollärares perspektiv på påverkansfaktorer för det dagliga arbetet med estetiska läroprocesser i förskolan.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linnéa Sandberg; [2015]
    Nyckelord :Estetiska läroprocesser; skola; barn; förskola; ;

    Sammanfattning : AbstractStudiens syfte, att synliggöra vissa påverkansfaktorer som några förskollärare med ett egetintresse för estetiska läroprocesser beskriver och problematisera i relation till sitt arbetssättoch till barns lärande. Studien består av en semistrukturerad intervju med tre förskollärare ochen musikpedagog som arbetar på en förskola med musikinriktning. LÄS MER

  2. 7. Småbarnsavdelningen: fokus på lärande. En undersökning av hur

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Tatiana Polukarova; [2014-04-03]
    Nyckelord :Småbarn; Toddlare; Småbarnsavdelning; Lärande; Förmedlat lärande; Spontant samspel; Utvecklingspedagogik; Kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Det främsta syftet med arbetet var att undersöka hur småbarns lärande gynnas i vardagliga spontana samspelssekvenser som uppstår mellan barnet och pedagogen. Syftet besvarades genom att undersöka vilka föremål och aktiviteter som fångar barns uppmärksamhet och intresse, vilka av barns visade intresse uppmärksammas och utmanas av pedagoger, och hur det stöd som barn får för sitt lärande ifrån spontana samspel med pedagoger kan relateras till de teorier som kan tänkas ligga bakom läroplanen Lpfö98. LÄS MER

  3. 8. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amela Cehic; Julia Spicks Bernstein; [2014]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskoleverksamhet; interkulturellt arbetssätt; modersmål; Pedagoger; sociokulturell;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för vilka arbetssätt pedagoger i förskolan använder sig av i arbetet med flerspråkiga barn och deras språkutveckling. Detta examensarbete är en kvalitativ studie som bygger på sex semistrukturerade intervjuer med pedagoger från tre olika förskolor. LÄS MER

  4. 9. Fritidspedagogers syn på sitt arbete med avkoppling och lugna platser i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emmalo Lundström; [2013]
    Nyckelord :Återhämtning; stress; stora barngrupper; sociokulturell syn på lärande;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur fritidspedagoger säger sig arbeta med avkoppling och lugna platser i fritidshemmets inomhusmiljöer samt vad som påverkar detta arbete. Metoden för studien var kvalitativ och sju fritidspedagoger i norra Sverige har intervjuats. LÄS MER

  5. 10. Pedagogers arbete med flerspråkiga barn sett ur ett sociokulturellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Jessica Lindberg; [2012]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; förskoleklass; pedagoger; språkutvecklande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att få en bild av hur fem kvinnliga pedagoger varav en är specialpedagog anser sig arbeta med flerspråkiga barn i en förskoleklass. Studiens ansats är kvalitativ och som empirisk datainsamlingsmetod används semi- strukturerade intervjufrågor, där fem pedagoger har intervjuats. LÄS MER