Sökning: "mediereception"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet mediereception.

  1. 1. Digitala popstjärnor : Om sociala mediers betydelse för att synas, höras och nå ut som osignerad, kvinnlig popartist

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Cajsa Wallin; [2017]
    Nyckelord :personliga varumärken; pop; genus; motstånd; sociala medier; osignerade kvinnliga artister; mikro- kändisskap; identitet; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka den osignerade, kvinnliga popartistens spelplan för att konstruera sig själv som ett “personligt (pop)varumärke” via sociala medier. Med ansats i fem djupgående intervjuer har jag sökt besvara hur detta “varumärkesgörande” ser ut, samt vilka möjligheter och svårigheter diskursen för med sig. LÄS MER

  2. 2. "Om jag föddes i Sverige skulle jag känna mig rädd för invandrare om jag läste tidningen” : En kvalitativ intervjustudie om mediereception hos personer som fått asyl i Sverige

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Sara Bredberg; [2016]
    Nyckelord :Asyl; Intervjuer; Migration; Rasism;

    Sammanfattning : I år, 2016 är vi mitt uppe i en av de mest krävande humanitära katastroferna i modern tid, och vi överöses med information, bilder och påståenden om de som flyr. Med kvalitativa intervjuer har fem respondenter som fått asyl i Sverige intervjuats med avstamp i upplevelser, föreställningar och känslor gällande medias gestaltning av flyktingar. LÄS MER

  3. 3. Webbaserade kollegor, vad säger ni? : En receptionsstudie kring videolektioner som bildpedagogisk resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Julia Therén; [2014]
    Nyckelord :Avkodning; bildpedagogik inkodning; mediereception; retorik; tutorial; videolektion;

    Sammanfattning : Som blivande bildlärare har jag i detta examensarbete intresserat mig för hur jag kan använda mig av den stora resursbank av webbaserade videolektioner som visar bildskapande tekniker. Bildämnet är oerhört brett och komplext när eleverna ska lära sig skapa med olika bildtekniker och material, analysera och vara uppmärksam på sin egen process. LÄS MER

  4. 4. Dom vill typ se ut som hon i schamporeklamen : Om mediers och kamraters inflytande på tjejers identitetsskapande

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Jennifer Stenfelt; Per Bjellert; [2008]
    Nyckelord :identitetsskapande; identitet; cultural studies; unga kvinnor; tjejer; mediepåverkan; kamratpåverkan; medieanvändning; medier; motstånd; mediereception; livsstil;

    Sammanfattning : Vi vill med denna uppsats ta reda på hur unga kvinnor tror att de jälva påverkas av medier och kamrater samt hur de tror att deras kamrater påverkas. Vad betyder detta i sin tur för identitetsskapandet? Utsätts de i huvudsak för en omedveten påverkan eller använder de sig kritiskt av informationen de får genom kamrater och medier. LÄS MER