Sökning: "mediernas logik"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden mediernas logik.
1. Är mediernas verklighet läsarens pseudoverklighet? : En kvalitativ innehållsanalys av President Trump i Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Problemformulering: Det amerikanska valet år 2016 har gått till historien. Det stod mellan två oväntade kandidater, Hillary Clinton som var USA:s första kvinna att kandidera till president. Den andra kandidaten var Donald Trump, en framgångsrik affärsman utan politisk bakgrund. Segrare blev Donald Trump, vilket förbluffade världen. LÄS MER
2. IDEOLOGI PÅ 140 TECKEN En analys av populism och ideologi på den sociala medieplattformen Twitter
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: HT/2016 Handledare: Niclas Håkansson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 50 Antal ord: 13 649 Nyckelord: Twitter, populism, ideologi, Sverigedemokraterna, sociala medier Syfte: Studien syftar till att undersöka hur det är möjligt att kommunicera ett så komplext ämne som ideologi genom Twitter, vars speciella förutsättningar ställer krav på en kort och koncis kommunikation. Teori: Uppdelad i två avsnitt, ett om ideologi, populism och högerpopulism och ett om politisk kommunikation på sociala medier. LÄS MER
3. ATT TALA MEDIERNAS SPRÅK – Hur svenska politiker utformar och anpassar sin kommunikation efter medielogiken
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 30 hp Program och/eller kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Vt 2016 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Svensson Sidantal: 73 Antal ord: 27 063 Nyckelord: Medialisering, medielogik, politisk kommunikation. Syfte: Att undersöka vilka tecken på anpassning till medielogik som förekommer i politiska debatter samt om det finns skillnader i hur olika partier förhåller sig till mediernas logik i sin kommunikation. LÄS MER
4. Medialisering i det politiska systemet: en kvalitativ studie om en politiskt styrd organisations medialiseringsprocess
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : Abstract Purpose: The purpose of this thesis was to examine to which extant the politically governed organization, Swedish association of local authorities and local regions (SALAR), has been mediatized. Furthermore the purpose was to examine how SALAR being a Meta-organization affected the mediatization process. LÄS MER
5. PISA i Nyhetsmedier - En kvantitativ studie av OECDs PISA-undersökning i svensk tryckt press
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka ifall omfattningen och karaktären av mediers rapporteringom OECDs PISA-undersökning påverkas av logik för nyhetsvärdering och artikelframställning, och om dennaframställning påverkar politikers reaktioner i medier. Huvudsakliga utgångspunkter är att en nyhetshändelsesnegativitet påverkar antalet artiklar och artikelframställning i tryckta nyhetsmedier och att gestaltning avnyhetshändelser påverkar hur människor uppfattar och tolkar innehållet. LÄS MER