Sökning: "mediers trovärdighet"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden mediers trovärdighet.

  1. 1. Artificiell intelligens inom svensk nyhetsmedia, ett arbetsverktyg eller en framtida konkurrent? : En kvalitativ studie om implementering av AI inom svensk lokalmedia och dess framtida effekter på journalistiken

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Malin Stenberg; Johanna Talamo; [2023]
    Nyckelord :Artificiell Intelligens; ChatGPT; Generativ AI; Journalistik; Lokalmedia;

    Sammanfattning : Till följd av de senaste årens snabba utveckling av artificiell intelligens och generativ AI har frågan om teknikens implementering på olika yrkesområden blivit alltmer aktuell. Journalistiken är inget undantag och mycket pekar på att flera av yrkets arbetsuppgifter kan komma att ersättas av AI. LÄS MER

  2. 2. BROTTSOFFERGESTALTNING DÅ & NU

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Agnes Pethrus; Linnéa Stenberg; [2022]
    Nyckelord :brottsoffer; ideala offer; gestaltningsteorin; nyhetsmedia; tidningsartiklar; Social Sciences;

    Sammanfattning : Att människor påverkas av de gestaltningar som media förmedlar är allmänt känt. Detta påverkar bland annat brottsoffer. Ur ett historiskt perspektiv har brottsoffrets roll i samhället förändrats från att knappt existera till att lyftas fram och synliggöras. LÄS MER

  3. 3. Är du influencern vi söker : En kvalitativ studie om företagens val av influencer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gabriel Persson; Tolga Mavi; [2019]
    Nyckelord :Influencer marketing; eWOM; sociala medier; Instagram;

    Sammanfattning : Influencer marketing, som kommit till genom sociala mediers framväxt, har blivit ett av de vanligaste sätten för företag att marknadsföra sig på digitalt. Att använda influencers för att stärka varumärken och öka försäljning har visat sig vara en effektiv strategi, men för att lyckas med influencer marketing krävs det att företag väljer rätt person för uppdraget. LÄS MER

  4. 4. ”Jag kände bara, Nja I don’t buy it” : En kvalitativ studie om kvinnor i generation Z och deras attityd mot produktplacering inom YouTube- samarbeten.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Linnéa Hamrén; Ludvigsson Svensson Rebecca; [2019]
    Nyckelord :Promotion; Influencer marketing; Model of attitudes towards web advertising; Informativeness; Entertainment; Irritation; Credibility; Advertising value; Product placement;

    Sammanfattning : Det har uppmärksammats en intensifiering av den digitala tekniken, som under senare år tilltagit mer än någonsin (Bassiouni & Hackley, 2014, s. 116). 2017 var det första året då internet utgjorde en övervägande del av alla medieinvesteringar (Larsén, 2018). LÄS MER

  5. 5. Sociala mediers framväxt - framtidens marknadsföring för resebolagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Viktoria Palmaer; Jennifer Redinge Rosengren; Marina Valencuk; [2012]
    Nyckelord :informations- och kommunikationsteknologin; internet; marknadsföring; sociala medier; trovärdighet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel: Sociala mediers framväxt – framtidens marknadsföring för resebolagen Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management. Kurs: SMKK01 Service Management: Examensarbete kandidatexamen, 15 hp, VT2012 Seminariedatum: 2012-08-27 Författare: Jennifer Redinge Rosengren, Victoria Palmaer, Marina Valencuk Handledare: Torleif Bramryd och Josefine Östrup Backe Nyckelord: Informations- och kommunikationsteknologin, Internet, marknadsföring, sociala medier, trovärdighet. LÄS MER