Sökning: "medieskugga"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet medieskugga.

  1. 1. “De tror att jag hänger med kriminella, att jag är farlig, fast egentligen är det tvärtom ”. En kvalitativ studie om hur mediebevakningen på Göteborgs förorter påverkar identitetsskapandet hos ungdomar boende i områdena

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jennifer Gunnarsson; Maja Pettersson; [2024-03-04]
    Nyckelord :Förort; media; medieskugga; ungdomar; stigma; identitet; mottagarperspektiv; receptionsanalys; encoding decoding; sociala medier;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how youth residing in the suburbs of Gothenburg perceive the media portrayal of their residential areas and how this representation influences their self-image and identity. To address the study's objectives, three research questions have been formulated to gain a deeper understanding of the subject: 1. LÄS MER

  2. 2. "Blir tårögd när staten ifrågasätter min rätt att existera" : En kvantitativ innehållsanalys av SVT och SR:s webbjournalistik och bevakning av Girjasmålet mellan 2015-2019

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Haglund; Ellen Haglund; [2020]
    Nyckelord :Girjas; Sápmi; Sámi; post-colonialism; media presence; public service; agenda-setting theory; Girjas; Sápmi; samer; postkolonialism; medialt utrymme; public service; dagordningsteori;

    Sammanfattning : The indigenous people of Sweden, the Sámi, is a people that has been discriminated against ever since the Swedish colonialization of the North in the 14th century. They still experience exclusion and racism to this day and age. LÄS MER

  3. 3. ”Man är ju medborgarnas ögon och öron” : En kvalitativ studie av lokalredaktörers syn på sin roll i dagens medielandskap

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Lina Andersson; [2020]
    Nyckelord :local journalism; local editor; rural Västerbotten; journalistic role; identity; democracy; lokaljournalistik; lokalredaktör; Västerbottens inland; journalistrollen; identitet; demokrati;

    Sammanfattning : Med avstamp i dagens medielandskap och med tanke på att dagstidningar dragit ned på journalister och särskilt journalister på lokalredaktioner de senaste tio till femton åren, så har syftet med den här uppsatsen varit att studera hur de kvarvarande lokalredaktörerna i Västerbottens inland ser på sin roll, vad som driver dem samt vilka utmaningar och möjligheter de har i sitt arbetsliv på daglig basis. Kvalitativa intervjuer gjordes med alla sju lokalredaktörer som just nu arbetar i Västerbottens inland och sedan analyserades deras uttalanden genom teorier kopplade till lokala medier och demokrati, ett medielandskap i förändring samt yrkesroll och identitet. LÄS MER

  4. 4. Hemma i Biskopsgården : en kvalitativ intervjustudie om mediebilder och självbilder i förorten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Filippa Eckert; Elin Wieslander; [2018]
    Nyckelord :Biskopsgården; medieskugga; stigma; främlingskap; dagordningsteorin; gestaltning; identitet; journalistik; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to get a deeper understanding of how representations of the Gothenburg suburb Biskopsgården in news media affect the people who live there. In an attempt to illustrate how these representations are received and interpreted by the people in Biskopsgården we have interviewed ten people, one on one, who currently live in the area. LÄS MER

  5. 5. Talar ni till mig eller om mig? : En kvalitativ studie om tolkningen av Nya Moderaternas valkampanj

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Regina Amado; Martina Westman; [2018]
    Nyckelord :Förort; valkampanj; Nya Moderaterna; Rinkeby; Danderyd; territoriell stigmatisering;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka hur personer från olika bostadsområden i Stockholm uppfattar och tolkar retoriken i Nya Moderaternas valkampanj. Finns det någon distinkt skillnad i mottagandet beroende på bostadsområde? Hur uppfattas retoriken? Uppfattas kampanjbilderna som segregerande eller integrerande? Dessa är de frågor som vi kommer att behandla i denna studie. LÄS MER