Sökning: "medieutrymme"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet medieutrymme.

  1. 1. Förändring i den föränderliga mediebranschen : En fallstudie av ett medieföretag som befinner sig i en branschförändring.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Ida Lundmark; [2016]
    Nyckelord :Change communication; change resistance; sensemaking; participation; organisational change.; Förändringskommunikation; förändringsmotstånd; meningsskapande; deltagande; organisatorisk förändring.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks en mediebyrå som befinner sig mitt i en branschförändring.  Mediebyråns förutsättningar har sedan 2014 förändrats i och med intåget av ett nytt, automatiserat sätt att köpa medieutrymme, vilket kallas för programmatiska medieköp. LÄS MER

  2. 2. Män och kvinnor i den mediala offentligheten : En jämförelse mellan Aktuellt och TV4 Nyheternas rapportering kring valrörelserna 2010 samt 2014

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Filippa Olsson; Saga Palmér; [2015]
    Nyckelord :Media; TV-nyheter; Politik; Genussystem; Valbevakning;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen var att undersöka huruvida det finns skillnader i framställningen av partiledarna i TV4 Nyheterna och Svt:s Aktuellt under sista veckan före de två senaste riksdagsvalen. Vi har valt att utgår ifrån om de eventuella skillnaderna grundar sig i partiledarnas könstillhörighet – om partiledarna får olika frågor eller framställs olika beroende på om de är män eller kvinnor. LÄS MER

  3. 3. Genusaspekter eller partipolitik? : Hur partiledarna framställdes i valrörelsen innan riksdagsvalet 2014

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Hanna Egelrud; Janna Ekbrant; [2014]
    Nyckelord :valrörelsen 2014; genus; medielogik; partiledare; politik; medier;

    Sammanfattning : Syftet med den hä̈r uppsatsen ä̈r att undersö̈ka huruvida det finns skillnader vad gäller utrymme och framstä̈llningen av partiledarna i Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen och Svenska Dagbladet under en månad före det svenska riksdagsvalet 2014. Vi har också undersökt om skillnaderna beror på könstillhörighet eller partitillhörighet. LÄS MER

  4. 4. Ett enhetligt SAS - Samspelet mellan vision, kultur & image

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Sofie Cristoferson; Mimmi Grafström; [2013]
    Nyckelord :corporate branding; kriskommunikation; sociala medier; Facebook; vision; kultur; image; enhetligt varumärke; Social Sciences;

    Sammanfattning : Ett enhetligt SAS – samspelet mellan vision, kultur & image Den 12 november 2012 gick Scandinavian Airlines ut till allmänheten med en sparplan som skulle hindra bolaget från att gå i konkurs. En stor kris hade utveck-lats, anställningar skulle tas bort och tillgångar skulle säljas. LÄS MER

  5. 5. Apple sätter agendan : En studie av Iphone 4S genomslag i den svenska storstadspressen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Kenneth Tarre; Joakim Sundberg; [2012]
    Nyckelord :journalistik; dagordningsteorin; hype; apple; samsung; iphone; galaxy; storstadspress; medieutrymme; favorisering; Dagens Nyheter; Svenska Dagbladet; Metro; Göteborgs-Posten; Dagens Industri; Aftonbladet; Expressen;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks i vilken utsträckning som teknikföretaget Apple syns i storstadspressen. För att göra detta har produkten Iphone 4S och konkurrenten Samsungs produkt Samsung Galaxy S II valts ut, eftersom båda lanserats samma år och riktar sig till samma målgrupp, i egenskap av att båda är så kallade “smartphones” med fingerstyrning och i övrigt likvärdiga funktioner. LÄS MER