Sökning: "medium-sized construction companies"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden medium-sized construction companies.

  1. 1. Lågkonjukturens påverkan inom byggföretag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Albina Zekaj; [2024-02-13]
    Nyckelord :Recession; construction industry; organizational learning; strategies; reorganization;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to gain a better understanding of how medium-sized construction companies adapt and how they choose to reorganize their operations in relation to the recession. The study has as its theoretical starting point theories about organizational learning, the impact of the economy on construction companies and strategies for dealing with recessions. LÄS MER

  2. 2. Preparedness of Construction SMEs for climate adaptation-related renovation services : An analysis of companies in the Kronoberg region

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för byggd miljö och energiteknik (BET)

    Författare :Rida Naeem; [2023]
    Nyckelord :Construction sector; Buildings; Small and Medium-sized Enterprises SMEs ; Climate change; Kronoberg region;

    Sammanfattning : Climate change presents a significant global challenge, affecting various aspects such as rising sea levels, extreme weather events, and altered precipitation patterns. Climate adaptation and climate mitigation are two fundamental strategies for addressing climate change. LÄS MER

  3. 3. Att synas eller inte synas? Hur små byggföretag i Sverige arbetar med marknadsföring : -En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Stephanie Farenius; Hugo Norberg; [2023]
    Nyckelord :Construction Industry; Social media; Word of mouth; SME Small and medium sized enterprises ; Marketing; Digital marketing; Traditional marketing; Byggbranschen; Sociala medier; Word of mouth; Små och medelstora företag; Marknadsföring; Digital marknadsföring; Traditionell marknadsföring;

    Sammanfattning : Sammanfattning    Titel: Att synas eller inte synas? Hur små byggföretag i Sverige arbetar med marknadsföring -En kvalitativ studie. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. Författare: Hugo Norberg och Stephanie Farenius. Handledare: Alice Schmuck. LÄS MER

  4. 4. An Assessment of Swedish Construction Companies Preparedness for the CSRD

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Karin Markendahl; [2023]
    Nyckelord :CSRD; ESRS; Sustainability Reporting; GRI; EU sustainability reporting; construction sector sustainability reporting; CSRD; ESRS; Hållbarhetsrapportering; GRI; EU:s hållbarhetsrapportering; byggsektorns hållbarhetsrapportering;

    Sammanfattning : This master’s thesis investigates the preparedness of a selection of medium-sized Swedish construction companies for the upcoming Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). By examining the companies’ awareness and knowledge of the new regulation, this thesis aims to provide insights into the challenges and opportunities they may encounter. LÄS MER

  5. 5. Strategier i svenska byggföretag vid konjunkturnedgång : En kvalitativ studie om hur byggföretag påverkas samt planerar och agerar strategiskt på en svikande marknad

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Erika Front; Therese Johansson; [2023]
    Nyckelord :State of the market; construction industry and strategy; Konjunktur; byggbransch och strategi;

    Sammanfattning : Problemformulering:  - Hur påverkas svenska små till medelstora byggföretag av den nedåtgående konjunkturen? - Hur planerar och agerar svenska små till medelstora byggföretag strategiskt vid den nedåtgående konjunkturen? Syfte: Syftet i studien är att undersöka om och hur byggföretag påverkas av nuvarande konjunkturnedgång samt hur ledningen på tio olika byggföretag agerar och eventuellt förändrar företagets strategier vid en nedåtgående konjunktur. Vi vill skapa en förståelse hur ledningen inom byggsektorn planerar och handlar för att ta sig igenom en kris på bästa möjliga sätt. LÄS MER