Sökning: "medium-sized fashion companies"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden medium-sized fashion companies.

  1. 1. Deadstock-textilier: En analys av dess hållbarhetspotential och strategiska värde för företag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Banck; Hampus Knutsson; [2023-09-22]
    Nyckelord :Deadstock textiles; Sustainable fashion industry; Textile waste products; Circular economy; Strategy; Challenges; Upcycling;

    Sammanfattning : The textile fashion industry has a significant environmental impact. The industry accounts for 10% of the world's total carbon dioxide emissions and also leads to other negative environmental impacts. To adapt to environmental goals, including achieving the 1.5-degree target presented by the IPCC, the industry must undergo changes. LÄS MER

  2. 2. Green is the New Black: Identifying and exploring the drivers of eco-innovation and environmentally-sustainable product development in fashion companies in Sweden and Denmark

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amelia Grace Elburn; [2023]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Growing concerns and sentiment about the negative environmental effects of the fashion industry pressure fashion companies to adopt eco-innovation and pursue more environmentally-sustainable product development. This study explores and examines the drivers of eco-innovation and environmentally-sustainable product development in small- to medium-sized fashion firms in Sweden and Denmark, with the purpose of identifying and understanding the key factors that drive eco-innovation and sustainable product development in the fashion industry. LÄS MER

  3. 3. Från linjär till cirkulär : En kvalitativ studie om hur svenska modeföretag kan stärka sitt varumärke med hjälp av second hand-försäljning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Olivia Karlsson Rydermark; Jennifer Åmark; Zanna Haagen; Hilda Falk; [2023]
    Nyckelord :Brand identity; Brand knowledge; Brand associations; Brand image; Brand loyalty; Second Hand; Circular Business Models; Sustainability.; Varumärkesidentitet; Varumärkeskännedom; Varumärkesassociationer; Varumärkesimage; Varumärkeslojalitet; Second hand; Cirkulära affärsmodeller; Hållbarhet.;

    Sammanfattning : Modeindustrin har historiskt sett låtit människor uttrycka sin kreativitet och personlighet genom kläder, men den har också bidragit till överkonsumtion och negativa miljö- och sociala konsekvenser. För att skapa en mer hållbar modeindustri har cirkulära affärsmodeller utvecklats, där återanvändning och återvinning av kläder spelar en viktig roll. LÄS MER

  4. 4. Sourcingsstrategier och inköpsvolymer under Covid-19 pandemin : Jämförelse mellan olika svenska modeföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :David Mauricio Salazar Cardona; Daniel Persson; Joel Fransson; [2022]
    Nyckelord :Sourcing strategies; sourcing; nearshoring; offshoring; reshoring; supply chain; lockdowns; Covid-19; Sourcingstrategier; sourcing; nearshoring; offshoring; reshoring; värdekedja; nedstängningar; Covid-19;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att kartlägga om och hur modeföretag har anpassat sin försörjningskedja under Covid-19. Studien kommer främst att fokusera på om det har skett geografiska förändringar i sin sourcingstrategi, samt hur företagens inköpsvolymer har förändrats under pandemin. LÄS MER

  5. 5. Vad föranleder och utgör revisorns värde? : Svenska små och medelstora företags upplevelser, förväntningar och syn på revisorn och dennes värde

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Ola Olsson; Linnea Månsson; [2021]
    Nyckelord :The value of the auditor; client perceived value; core value; added-value; auditor; auditor-client relationship; expectation gap; client quality; Värdet av revisorn; samlat värde; kärnvärde; mervärde; revisor; relation mellan revisor och klient; förväntansgap; klientkvalitet;

    Sammanfattning : Prior research has shown that there are many factors affecting the client's perception of the auditor’s value. Furthermore, research has shown that the auditor can add multifaceted value to the client, often divided into core value and added-value. LÄS MER