Sökning: "medlemsnytta"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet medlemsnytta.

  1. 1. Mål och verksamhetsstyrning inom ett konsumentkooperativt företag : En studie om målstruktur och dess användning inom Coop Syd samt hantering av medlemmarnas dubbla roller.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Belmin Omer; [2023]
    Nyckelord :Goal structure; financial management; consumer cooperative; cooperation; economic association; goal congruence; members; long term; financial management; non-financial management; Målstruktur; ekonomistyrning; konsumentkooperativ; kooperation; ekonomisk förening; målkongruens; medlemmar; långsiktighet; finansiell styrning; icke-finansiell styrning; ägarombud.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ett kooperativ är inte en företagsform vars syfte är likt de vanligast förekommande företagsformerna. Poängen med att starta ett kooperativ är däremot att sammansluta en grupp människor eller företag vars intressen i något hänseende går att förena. LÄS MER

  2. 2. Ekonomistyrning i ideella studentorganisationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Lotten Svensson; Frida Hansson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Arbetssättet hos ideella studentorganisationer vad gäller ekonomistyrning, i form av planering och uppföljning, betraktas som ett relativt outforskat område. Dessutom är nytta och dess innebörd svårdefinierat inom denna typ av organisation, eftersom målen inte är av finansiell karaktär. LÄS MER

  3. 3. Lantmännens framtida roll : med fokus på medlemsföretagen och medlemmarna år 2030

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Elisabeth Hidén; Esther Svensson; [2020]
    Nyckelord :lantbruk; lantmännen; kooperativ;

    Sammanfattning : Lantbruk påverkas av både interna och externa faktorer (Jordbruksaktuellt, 2018). Gårdarna i Sverige har de senaste åren genomgått strukturförvandlingar både internt och externt. Företagen har blivit större och färre (Jordbruksverket, 2020a) och dess produktion mer specialiserad (Edenbrandt, 2012). LÄS MER

  4. 4. Kontaktstrategi för en skogsägarförening : en benchmarking studie om kundkontaktmellan en skogsägarförening och dess medlemmar

    Kandidat-uppsats, SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

    Författare :Carolina Berg Rustas; Magnus Persson; [2017]
    Nyckelord :säljhinder; kontaktskapande; kundnöjdhet; arbetsprocesser; kommunikation;

    Sammanfattning : Skogsägarföreningen har identifierat att ett av de största problemen för att uppnå mål kopplade till medlemsnytta ligger i förmågan att komma i kontakt med sina medlemmar. Med bakgrund av att skogsägarstrukturen förändrats under de senaste åren gjordes denna studie och genom en benchmarkingstudie undersöka vilka skillnader som finns mellan Skogsägareföreningens kontaktstrategi och kontaktstrategier hos företag i andra branscher med dokumenterat hög kundnöjdhet. LÄS MER

  5. 5. Transnationell kooperation : en studie av DLA Agro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Niclas Eserup; Oscar Johansson; [2011]
    Nyckelord :transnatinell kooperation; medlemsnytta; agentteori; transaktionskostnadsteori; äganderättsteori; kooperativ organisationsstruktur; DLA Agro;

    Sammanfattning : Farmers Cooperative has in recent years developed from national markets to cross-border, international, collaborations. One example is the merger between the Swedish dairy company Arla and Danish MD Foods, where the companies collectively are sought to reduce transaction costs and thus improve efficiency. LÄS MER