Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 613 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. ’’en starkt lysande stjärna’’
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : I förskolans läroplan skrivs ambitiösa mål fram om hur verksamheten ska utformas efter alla barn som medverkar i den. Den lyfter också att om ett barn behöver särskilt stöd ska de få det, vare sig det är tillfälligt eller varaktigt. LÄS MER
2. Inkluderas alla barn i förskolans utbildning och undervisning?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Denna studie undersöker hur förskollärare uppfattar anpassningen av förskolan för barn i behov av särskilt stöd i undervisningen och om det främjar inkludering i förskoleutbildningen. Utgångspunkten är en kvalitativ forskningsansats, där datainsamlingsmetoden utgår från semistrukturerade intervjuer och från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER
3. De rubricerade våldtäktsmyterna och det dolda ansvaret : En feministisk kritisk diskursanalys om konstruktionen av ansvar och skuld i svenska nyhetsrubriker om mäns sexuella våld mot kvinnor
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Studien utforskar hur svenska nyhetsmediers rubriksättning medverkar till mediediskursen om mäns våld mot kvinnor. Genom feministisk kritisk diskursanalys undersöks hur rubrikers struktur konstruerar ansvar och skuld genom våldtäktsmyter och språkliga funktioner. LÄS MER
4. Identitet och historia : En översikt av tidigare forskning kring historieämnet som ettidentitetsskapande verktyg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Historieämnet i skolan ämnar utveckla elevers historiemedvetande, något som blandannat ger dem möjlighet att förstå sin närvaro i den historiska kontext de lever i.Identitetsskapandet som historieämnet medverkar i, påverkas av de narrativ och denhistoria som får ta plats i undervisningen. LÄS MER
5. Att sticka en gemenskap : En kulturanalytisk studie om gemenskapen på ett stickcafé
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologiSammanfattning : I denna uppsats analyseras ritualer, aktörer och det materiella på ett stickcafé beläget i ett mindre samhälle på Sveriges landsbygd. Dessa element betraktas, i uppsatsen, som ett sätt att skapa gemenskap, där gemenskapen träder fram genom dessa aspekter. LÄS MER