Sökning: "medvetet val"

Visar resultat 1 - 5 av 243 uppsatser innehållade orden medvetet val.

  1. 1. Förskollärare som språkliga förebilder i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Laura Tejos; Miriam Segerberg; Vanessa Bursjöö; [2024-02-26]
    Nyckelord :språklig förebild; förskola; förskollärare; uppfattningar; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie syftar till att undersöka förskollärares uppfattningar om sin roll som språklig förebild i förskolan. Enligt ”Läroplanen för förskolan’’ (Lpfö18, 2018) ska förskollärare arbeta för att stimulera barns språk och därmed främja språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. "Det är ju inte fel att en flicka leker med dockor eller en pojke leker med bilar" : En kvalitativ studie om hur förskollärare konstruerar genus i val av lekmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ellen Landgren; Odessa Wester; [2024]
    Nyckelord :Fri lek; förskollärare; genus; konstruktion; lekmaterial.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare konstruerar genus utifrån val av lekmaterial inom den fria leken i förskolans inomhusmiljö. Studien har utgått från det socialkonstruktionistiska perspektivet och den kvalitativa metoden där semistrukturerade intervjuer och observationer använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 3. Se tapetblommorna : F–3-lärares syn på hur didaktiska val och klassrumsmiljö kan inkludera tystlåtna elever i klassrumssamtal

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Cecilia Degiorgi; Mikaela Jonsson Rathjen; [2023]
    Nyckelord :quiet pupils; silent pupils; scaffolding; support; didactic methods; classroom talk; inclusion; primary school; elementary school; social classroom environment; physical classroom environment; tystlåtna elever; stöttning; stöd; didaktiska metoder; klassrumssamtal; undervisning; inkludering; grundskola; klassrumsklimat; fysisk klassrumsmiljö;

    Sammanfattning : Föreliggande empiriska studie syftar till att bidra med kunskap om hur lärares didaktiska val tillsammans med klassrumsmiljön kan ge tystlåtna elever i de tidiga skolåren förutsättningar att delta under samtal i svenskämnet. Med utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet genomfördes sju semistrukturerade intervjuer med lärare verksamma i årskurs 1–3. LÄS MER

  4. 4. Användarens upplevelse av dark patterns på video-shorts

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Rasmus Appelgren; Linus Ingvarsson; [2023]
    Nyckelord :Dark Patterns; Video-shorts; manipulerande design;

    Sammanfattning : Termen Dark Patterns började användas år 2012 och har sedan dess blivit ett omdebatterat ämne. Termen kan översättas till manipulerande designval som medvetet utformas för att påverka och styra användarna av applikationer, hemsidor och sociala medier. LÄS MER

  5. 5. Stasband som en potentiell smittkälla : En allmän litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Anna Carsman; Siri Wigenborg; [2023]
    Nyckelord :Cleaning; contamination; infections; nurse; tourniquet; Infektioner; kontaminering; rengöring; sjuksköterska; stasband;

    Sammanfattning : Bakgrund: Stasband är en medicinteknisk utrustning som används regelbundet vid intravenösa nålprocedurer, i syfte att minska det venösa återflödet. Stasband har beskrivits i tidigare forskning som en potentiell smittkälla. Syfte: Att belysa vårdhygieniska arbetsmoment och rutiner vid hantering av stasband vid intravenös nålprocedur. LÄS MER