Sökning: "mellanåren"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet mellanåren.

  1. 1. Skapandet av en gynnsam flerspråkig undervisningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnéa Engström; Alicia Fransson; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; transspråkande; mellanåren; svenskundervisning; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : I dagens skolor växer flerspråkigheten sig allt större och i samma takt blir frågan om inkluderande undervisning allt viktigare. Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka och sammanställa forskning för att ta reda på vad som skapar och påverkar en gynnsam flerspråkig undervisningspraktik. LÄS MER

  2. 2. Skönlitteraturens roll i NO-undervisning : Lärares syn på skönlitteratur i språk- och kunskapsutvecklande undervisning inom de naturorienterande ämnena i mellanåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alicia Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Language development; knowledge development; fiction; science subjects; Språkutvecklande; kunskapsutvecklande; skönlitteratur; naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning :  This study aims to investigate how four teachers work with fiction in science lessons and the teachers' views on whether fiction promotes the students' language- and knowledge development within the nature-oriented subjects. The study's two questions are: ·      How do the teachers in the study implement fiction in teaching within the nature-oriented subjects? ·      In what/in what ways do the teachers in the study believe that fiction can influence students' knowledge development in the nature-oriented subjects?  The study is based on Cummins four field model and the sociocultural perspective with a main focus on the connection between language and learning and the concept scaffolding. LÄS MER

  3. 3. Vad är det som främjar läsutveckling i mellanåren?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emil Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :early readers; elementary school; reading ability; reading comprehension; reading development; reading strategies; scaffolding; teaching method;

    Sammanfattning : Samhällets krav på läskunnighet och att utveckla sin läsning samt vad vi som lärare kan göra för att främja elevernas läsutveckling har intresserat mig. Våra styrdokument kräver ett aktivt arbete med att låta eleverna utveckla sin förmåga att läsa och Förenta Nationerna samlar statistik över hur olika länders läskunnighet ser ut. LÄS MER

  4. 4. Läsutvecklande undervisning i svenskämnet : En studie om läsutvecklande undervisning i mellanåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hanna Elia; [2022]
    Nyckelord :Läsundervisningsmetoder; strategibaserade undervisningsmetoder; lärares didaktiska val; framställning; interaktion; erfarenhet.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how teachers’ reason when choosing reading development teaching methods and how teachers justify these didactical choices. The method that has been used to investigate this is partly the stimulated recall interview method. LÄS MER

  5. 5. NEDSKRIVNING AV GOODWILL UNDER COVID-19 PANDEMIN : En kvantitativ studie om redovisningen av goodwill i svenska börsnoterade bolag

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Malin Sandberg; Anna Björn; Mahir Rzayev; [2022]
    Nyckelord :Goodwill; IAS 36; Impairment; Covid-19; IFRS; Goodwill; IAS 36; nedskrivning; Covid-19; IFRS;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund och problem:Införandet av de nya internationella redovisningsstandarderna, som bland annat IFRS 3,innebär att de systematiska avskrivningar av goodwill ersattes med en årlig prövning avnedskrivningsbehovet. Den tidigare forskningen har visat på att goodwillposterna ökat ochnedskrivningarna har minskat efter införande av IFRS. LÄS MER