Sökning: "mellan stolar"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden mellan stolar.

  1. 1. Bildernas tusen ord - vem där? : En studie om fotoalbum, porträttkort och dess identifiering

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anne Homeister; [2022]
    Nyckelord :archival studies; photo album; photographs; portrait photography; genealogy; identification; Arkivkunskap; fotoalbum; porträttkort; identifiering; släktforskning; fotografi; fotografier; tidsbestämning;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlade material i form av fotografier och fotoalbum från tidsperioden 1850 – tidig 1900-talet. Tre fotoalbum valdes ut och jämförelsestudier utfördes på handplockade fotografier. LÄS MER

  2. 2. Ge form åt ett uttryck : Hur en konstnärs uttryck kan översättas till möbelform

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Magnus Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Formsökning;

    Sammanfattning : Hur kan en konstnärs uttryck översättas i möbeldesign och hur kan detta inspirera till nyskapande möbelform? Min metod och process tog mig med på en resa in i tre konstnärerna Edvard Munch, Henri Matissé och Käthe Kollwitz bildvärld och deras bildspråk, både på ytan och på djupet, i utseende och innehåll. Det är denna dialog mellan yta och djup, tvådimensionellt, tredimensionellt, utseende och uttryck, konst och bruksföremål jag eftersträvat i min möbeldesign. LÄS MER

  3. 3. "Men annars så är det ett ganska bra klassrum" : Sju lärares uppfattningar om den fysiska lärmiljön i klassrummet, en fenomenografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Vilhelm Hellsten; Jenka Sandin Pinones; [2021]
    Nyckelord :Fenomenografi; fysisk lärmiljö; klassrummet; likheter; lärare; skillnader;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka lärares uppfattningar gällande den fysiska lärmiljön i klassrummet genom att försöka besvara studiens frågeställningar:  ·       Vilken innebörd har den fysiska lärmiljön i klassrummet för lärare?  ·       Vilken möjlighet har lärare att påverka den fysiska lärmiljön i klassrummet?  ·       Vad uppfattar lärarna som centralt i klassrummet? Studiens frågeställningar skulle besvaras med en fenomenologisk metodansats genom kvalitativa intervjuer. Genom bekvämlighetsurval fick sju lärare ta del av information gällande studien samt skriva under en samtyckesblankett innan de intervjuades enskilt via digitala videorum. LÄS MER

  4. 4. "...om man typ sitter och ritar så får man väl sitta hur man vill" : En undersökning av hur stolen kan förstås i relation till kropp inom en bildpedagogisk kontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Emma Persson; [2020]
    Nyckelord :posthumanism; materiality; relationality; becoming; co- and discreation; posthumanism; materialitet; relationalitet; tillblivelse; sam- och särskapande;

    Sammanfattning : Under min utbildning har tankar kring elevers placering i klassrummet ofta lyfts. Visualiserar jag dessa tankar ser jag framför mig en spelplan där läraren frenetiskt flyttar runt elever likt spelpjäser. Spelplanen – klassrummet – kan här ses som något passivt som fylls med mening av mänskliga aktörer – lärare och elever. LÄS MER

  5. 5. Förutsättningar för musikundervisning i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Andrea Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Förutsättningar; skolämnet musik i Lgr11; årskurs 4-6; musikundervisning; musiktraditioner; musiklärare och rektorer;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att synliggöra vilka förutsättningar som finns för musikundervisning i den för studien valda kommunen i norra Sverige. Dessutom ska den belysa hur verksamma rektorer och lärare ser på dessa och arbetar med dem för att eleverna ska ha möjlighet att nå målen för musikämnet. LÄS MER