Sökning: "mellanmänskliga relationer"

Visar resultat 1 - 5 av 160 uppsatser innehållade orden mellanmänskliga relationer.

  1. 1. Förskoledemokrati i praktiken.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Hansson; Karin Göransson; [2024-02-27]
    Nyckelord :Förskola; Demokrati; Aktörskap; Didaktik; Pedagog; Barn;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan tar sig an demokratiuppdraget och hur det förmedlas till barnen. En utgångspunkt är att demokratiska värden inte kan stå för sig själv utan blir till genom mellanmänskliga relationer. LÄS MER

  2. 2. Kan en arbetsplats både innehålla flexibilitet och mellanmänskliga relationer? : En deskriptiv diskursanalys om chefers och medarbetares skilda syn på kompetensutveckling och arbetslivshegemoni

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Zackrisson; [2024]
    Nyckelord :diskursanalys; kompetensutveckling; hegemoni; subjektspositioner; arbetsliv; inflytande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa förståelse och på ett deskriptivt sätt beskriva chefernas inflytande över medarbetarnas kompetensutveckling. Metodvalet är en semistrukturerad intervjuform av chefer och medarbetare. Medarbetarna i studien är födda mellan åren 1999 och 2004. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av tillitsfulla relationer mellan barn och pedagog i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om betydelsen av tillitsfulla relationer i förskolan - för barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Evelina Holmlund; [2024]
    Nyckelord :Relationell pedagogik; tillitsfulla relationer; relationskompetens; lärande och utveckling;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan står det att förskollärare ska ansvara över att barnen får goda förutsättningar att bygga upp tillitsfulla relationer och känna sig trygga i gruppen (Skolverket,2018, s. 15). LÄS MER

  4. 4. Känsla av tillhörighet bland intensivvårdssjuksköterskor – En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats,

    Författare :Clara Ankarhem; Mikael Sand; [2023-06-26]
    Nyckelord :Känsla av tillhörighet; intensivvård; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom intensivvård vårdas svårt sjuka patienter. Arbetet som intensivvårdssjuksköterska är komplext och krävande, vilket innebär att intensivvårdssjuksköterskor hanterar flera stressfaktorer. Dessutom präglas intensivvården av hög personalomsättning och brist på intensivvårdssjuksköterskor. LÄS MER

  5. 5. Omsorg och undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om begreppens relationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Katarina Radulovic; Amanda Persson; [2023]
    Nyckelord :care; teaching; education; curriculum; safety; omsorg; undervisning; lärande; trygghet; läroplanen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur undervisning och omsorg kan samverka i förskolans verksamhet, med fokus på de mellanmänskliga mötena mellan förskollärare och barn. Samt hur i dessa möten undervisningen tar sin utgångspunkt i omsorgen. LÄS MER