Sökning: "mellanmål förskola"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden mellanmål förskola.
1. Barns perspektiv på regler och inflytande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med studien är att få barns perspektiv på reglerna och inflytande i förskolan. Med utgångspunkt från en tidigare observation under ett mellanmål, där barnen på olika sätt förhöll sig till reglerna som finns under ett mellanmål. LÄS MER
2. Förskolan och flerspråkighet. : Hur pedagoger kommunicerar med barn, som inte har svenska som förstaspråk, vid måltider.
M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra pedagogernas sätt att kommunicera med barn, som inte har svenska som förstaspråk, vid måltider. Detta har vi studerat genom observationer på en mångkulturell förskola vid lunch och mellanmål. LÄS MER
3. Evaluation of the potential in a measurement method for minimizing food waste in public sector food service
Master-uppsats, SLU/Department of Molecular SciencesSammanfattning : Focus of this paper was on waste quantification and evaluation of the used measurement method for large scale catering units. The method included daily measurement of food waste at Kevinge Kindergarten and Kevinge School as well as observation; a comparison of data with statistics over collected food waste by the municipality of Danderyd; calculating recipe and consumption costs for all consumed food (breakfast, lunch and afternoon snacks); as well as total waste costs from the food production at Kevinge Kindergarten. LÄS MER
4. Barns delaktighet : en kvalitativ studie kring utvecklingen av mellanmål i förskolan
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Inledning: Flertal barn spenderar mycket tid på förskolan i Sverige, vilket innebär att de äter flera mål mat där om dagen. Barnen har rätt till att uttrycka sina åsikter och de vuxna ska ta det i beaktande. LÄS MER
5. “Grismjölk finns det också, men det äter inte vi så ofta” : Vad förmedlar pedagoger till förskolebarn om mat, en observationsstudie
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Barn kan lära sig goda matvanor tidigt och förskolepedagoger har en stor möjlighet att påverka inlärningen. Tidigare studier visar att pedagoger ibland känner sig osäkra över hur måltiden ska integreras i verksamheten och vad som ska förmedlas till barnen. LÄS MER