Sökning: "men s fashion"

Visar resultat 16 - 20 av 183 uppsatser innehållade orden men s fashion.

  1. 16. Agenda 2030:s påverkan på hållbarhetsredovisning : En innehållsanalys av svenska modeföretags hållbarhetsredovisningar

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Amanda Öst; Annie Dalgren; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; Agenda 2030; sustainability reporting; fashion industry; Swedish fashion industry.; Hållbarhet; Agenda 2030; hållbarhetsredovisning; modeindustrin; svenska modeindustrin.;

    Sammanfattning : Begreppet hållbarhet har på senare tid fått en allt större spridning i samhället, något som även avspeglas inom företagsvärlden där redovisning av hållbarhetsarbete blivit allt viktigare för att möta växande lagkrav och samhällsförväntningar. Efter införandet år 2015 blev FN:s globala mål för hållbar utveckling, Agenda 2030, snabbt en vanligt förekommande aspekt inom hållbarhetsredovisningar. LÄS MER

  2. 17. The Influence of the Green-Feminine Stereotype - Understanding Cis Men’s Motivational Representation and Gender Identity Performance in the Context of Pro-Environmental Consumption

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Erika Winblad von Walter; [2022-08-04]
    Nyckelord :sustainable consumption; pro-environmental consumption; Butlerian gender performativity; motivational representation; gender identity maintenance; masculinity; the green-feminine stereotype;

    Sammanfattning : The role of gender in shaping attitudes toward pro-environmental consumption is understudied and an enhanced understanding of the issue is called for by multiple scholars. Previous literature point to a green-feminine stereotype in which there is a cognitive link between pro-environmental consumption and femininity. LÄS MER

  3. 18. Att gestalta hållbarhetskommunikation ur ett CSR-perspektiv : En kvalitativ innehållsanalys av svenska barnklädesföretags hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Orawan Johansson Sikhinaram; Martina Askebrink; [2022]
    Nyckelord :CSR; Strategic communication; Sustainability; Green advertising; Framing theory; Children’s clothing; Fast-fashion; qualitative content analysis; CSR; Strategisk kommunikation; Hållbarhet; Grön marknadsföring; Gestaltningsteorin; Barnkläder; Fast-fashion; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Hållbarhetsfrågor är en ständig diskussion som på senare år har intensifierats. I och med detta kräver både lagstiftningen och samhället idag att företagen ska arbeta och redovisa sitt hållbarhetsarbete. LÄS MER

  4. 19. Om unga kvinnor fick bestämma : En kvalitativ studie om perceptioner av kvinnlig gestaltning i modebilder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Frid; Lina Almén; Yasmin Garcia Johansson; [2022]
    Nyckelord :Female consumers; gender; stereotypes; fashion images; female ideals; gender progressive marketing; Kvinnliga konsumenter; genus; könsstereotyper; modebilder; kvinnoideal; genusprogressiv marknadsföring;

    Sammanfattning : Modebilder har länge porträtterat kvinnor genom könsstereotyper och ouppnåeliga ideal men nu sätter konsumenter mer press än någonsin på modeföretag att utveckla mer mångsidighet inom modebilder. Tidigare forskning kring ämnet har främst studerats utifrån hur kvinnor porträtteras i modebilder, vilka könsstereotyper som används och hur det påverkar konsumenter. LÄS MER

  5. 20. Deep learning, LSTM and Representation Learning in Empirical Asset Pricing

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Benjamin von Essen; [2022]
    Nyckelord :LSTM; empirical asset pricing; deep learning; representation learning; neural networks; LSTM; empirisk tillgångsvärdering; djupinlärning; representationsinlärning; neurala nätverk;

    Sammanfattning : In recent years, machine learning models have gained traction in the field of empirical asset pricing for their risk premium prediction performance. In this thesis, we build upon the work of [1] by first evaluating models similar to their best performing model in a similar fashion, by using the same dataset and measures, and then expanding upon that. LÄS MER