Sökning: "meningsfull fritid"
Visar resultat 21 - 25 av 124 uppsatser innehållade orden meningsfull fritid.
21. Elevers intressen och behov : Vad elever kan göra och vad de vill göra i fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Under vår utbildning och i arbetet på olika fritidshem har vi upplevt att det skiljer sig åt i hur stor utsträckning olika verksamheter arbetar utifrån elevers intressen och behov. Vi anser att detta är en stor och viktig del av vårt framtida uppdrag som utbildade grundlärare i fritidshem. LÄS MER
22. Planera fritidshemmets verksamhet i relation till läroplanen : en intervjustudie med fritidspersonal
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Studien fokuserar på hur fritidspersonal planerar med didaktik i åtanke och om fritidspersonalens arbete påverkas av hur mycket planeringstid de har. I studien undersöks hur fritidspersonalen upplever att de behöver göra flera val för att kunna få ihop dagen genom att vara flexibla beroende på elevernas intressen och dagsform. LÄS MER
23. "Meningsfull fritid" - ett konstruerat mentalt tillstånd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med arbetet är att belysa de diskurser om meningsfull fritid som lärare i fritidshem använder i medier för lärare i fritidshem. Som metod har en diskursanalys gjorts av ett antal debattartiklar och krönikor från tidningen Läraren Fritidspedagogik som är en facklig tidning. LÄS MER
24. "Man ska bli glad när man kommer in dit" : En kvalitativ studie om elevers uppfattning av vad som utgör en meningsfull fritidsverksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildning och Estetiska lärprocesserSammanfattning : The purpose of this study is to contribute to research relating to the perspective of what students consider important to conduct the leisure-time centre so as to ensure a meaningful leisure time. The focus of the study in in highlighting the views and opinions of the students. LÄS MER
25. ”Kan alla verkligen vara med?” En enkätstudie om hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger arbetar för tillgängliga lärmiljöer i fritidshemmet.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet är att generera kunskap om hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger arbetar för att undervisningen ska vara tillgänglig för alla elever. Det skrivs att lärare och fritidspedagoger har en väsentlig roll för att “undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid” (Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2019, s. LÄS MER