Sökning: "meningsfullhet i fritidshemmet"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden meningsfullhet i fritidshemmet.

  1. 1. Fritidshem som en hälsofrämjande arena.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ann Louise Lopez Karlsson; Ulrika Jönsson; [2023-12-07]
    Nyckelord :intervjustudie; psykisk hälsa; psykisk ohälsa; hälsofrämjande arbete; fritidshem; salutogent perspektiv; KASAM; känsla av sammanhang; begriplighet; hanterbarhet; meningsfullhet; sociala relationer.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur personalen på fritidshem talar om och förstår begreppet psykisk hälsa i relation till fritidshemmets uppdrag samt hur de arbetar hälsofrämjande. Tidigare forskning ger oss en inblick i hur den psykiska ohälsan har ökat under de senaste åren och att det sjunkit ner i åldrarna. LÄS MER

  2. 2. Hur bidrar extra anpassningar på fritidshemmet till ökad känsla av sammanhang?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Agnetha Andersson; Martina Ekström; [2023-10-24]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien behandlar området extra anpassningar och lärmiljöer på fritidshemmet. Vår studie problematiserar den upplevda bristen på extra anpassningar i fritidshemmet. LÄS MER

  3. 3. Lärmiljön som en tredje pedagog

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Bringeland; Hanna Dehlin; [2023-10-23]
    Nyckelord :Lärmiljö; möjliggörare; barnperspektiv; barns perspektiv; aktörskap; tillgänglighet och tredje pedagog;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar på fritidshemmets begränsande förutsättningar i att driva en fritidsverksamhet och pedagogers1 upplevda svårigheter med att uppfylla uppdraget. Fritidshemmets underordnad i förhållande till skolan, kan leda till att pedagoger ses som resurser och att skolans utrymmen blir en förhandlingsfråga. LÄS MER

  4. 4. Elevers avslutande av fritidshemsplacering : Utifrån barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linette Andersson; Miriam Larsson Markebo; [2023]
    Nyckelord :Agens; barndom; barndomssociologi; barnperspektiv; barn som aktörer; barns perspektiv; frihet; fritid; fritidshem; kamratkulturer; meningsfull fritid.;

    Sammanfattning : Inledning Många fritidshemsplaceringar avslutas när eleverna är runt 9–10 års ålder, trots att fritidshemmet är en plats för relationsskapande, där vuxenstöd finns och gemenskap framhålls som väsentligt. Skolverket (2022) skriver fram utvecklandet av kamratrelationer som betydande och att undervisningen i fritidshemmet ska ske till stor del situationsstyrt, utefter elevernas egna behov och intressen. LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitet på fritidshemmet : En kvalitativ intervjustudie om hur fritidshemslärare förhåller sig till arbetet med fysiska aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Hugo Hanser; Linus Lennholm; [2023]
    Nyckelord :Leisure teachers; Physical activity; Approach; Enable; KASAM; Fritidshemslärare; Fysisk aktivitet; Förhållningssätt; Möjliggörande; KASAM;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att öka förståelsen och kunskapen om hur fritidshemslärare förhåller sig till att arbeta med fysisk aktivitet på fritidshemmet. Frågeställningarna som fokuseras är: Vilket förhållningssätt har fritidshemslärarna angående arbetet med fysiska aktiviteter? Vad är syftet med fysisk aktivitet på fritidshemmet enligt fritidshemslärarna? Hur möjliggörs fysiska aktiviteter i de olika fritidshemsverksamheterna? I denna kvalitativa studie genomförs semistrukturerade intervjuer med hjälp av en intervjuguide tillsammans med sex fritidshemslärare. LÄS MER