Sökning: "meningskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade ordet meningskapande.

  1. 1. Dialog om landskapet, i landskapet : naturvägledning i fysisk planering

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Vera Fredriksson; [2023]
    Nyckelord :naturvägledning; deliberativa ideal; utomhuspedagogik; medborgardialog; fysisk planering;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks huruvida naturvägledning, som facilitering av dialog om landskap, i landskapet kan användas i dialogprocesser vid fysisk planering. Syftet för uppsatsen att bidra med ökad förståelse och kunskap om hur vi kan ha en deliberativ dialog om en plats av socioekologiskt värde i en meningsfull kontext i planering genom naturvägledning. LÄS MER

  2. 2. SKYDDSOMBUDETS MEDVERKAN I ORGANISATIONSFÖRÄNDRINGAR. En studie om skyddsombudets olika roller i förändringsprocesser

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Soheil Raoufi; [2022-06-16]
    Nyckelord :Planerad förändring; Skyddsombud; Översättning; Meningskapande; Olika roller;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att skapa en förståelse för skyddsombudets medverkan i förändringsprocesser samt att begripliggöra hur skyddsombudets roll översätts i olika verksamheter. Teori: I huvuddrag används tidigare forskning för att förstå skyddsombudets medverkan i förändringsprocesser. LÄS MER

  3. 3. Meningskapande i lek : En kvalitativ studie om gemensamma meningsskapande via material, barns lek med fokus på språkutveckling och pedagogiska arbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Adam Alsayfi; Siti Asiyah Haag; [2022]
    Nyckelord :Material artefakter; mediering; proximal utvecklingzon; stöttning; språk; lek; meningsskapande; relationkompetens;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa intervjustudien som genomfördes med förskole-rektorn har med syfte på ett fördjupat sätt för att förstå hur pedagogerna arbetar med olika material för att stödja barnens meningsskapande. Samt studerar vi hur pedagogerna stödjer barnens lek för att utveckla språkliga färdigheter. LÄS MER

  4. 4. Medveten eller omedveten användning? : - En kvalitativ fallstudie av hur enhetschefer på Försäkringskassan använt sig av en förändringsmodell i en organisationsförändring

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Medion Kabashi; Aladdin Othman; [2022]
    Nyckelord :Organizational change; The ADKAR model; The Swedish Social Insurance Agency; Change model; Change Management; Managementmodel; Organisationsförändring; ADKAR-modellen; Försäkringskassan; Förändringsmodell; Förändringsledning; Managementmodell;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förändringsmodellen ADKAR har använts bland enhetschefer på Försäkringskassan och vilken betydelse den har haft för de under en organisationsförändring. För att uppfylla studiens syfte har en organisationsförändring studerats utifrån ett första linjens chefsperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Interaktionen mellan illustration och text : En multimodal läromedelsanalys av två läroböcker inom ämnet religion för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rusul Ibrahim; Avin Khatoun-Neama; [2021]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religion; läroböcker; multimodalitet; interaktion mellan skriven text och illustrationer;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka två läroböcker i ämnet religion för årskurs 4–6, som tillämpas i svenska klassrum idag. Läroböckerna, Utkik Religion 4–6 och PULS Religion 4–6, anaglyseras ur ett multimodalt perspektiv då interaktionen mellan illustrationer och tillhörande text undersöks. LÄS MER