Sökning: "meningsproduktion"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet meningsproduktion.

  1. 1. Ingen främling: Legend i glas och situationens logik

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för konsthistoria och visuella studier

    Författare :Arild Blid; [2021]
    Nyckelord :Vicke Lindstrand; Legend i glas; location; public art; public sculpture; spatial context; meaning; function; site-specificity; traditional; modernistic. Vicke Lindstrand; plats; offentlig konst; offentlig skulptur; rumslig kontext; meningsproduktion; funktion; platsspecificitet; traditionell; modernistisk.; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : This thesis investigates how Vicke Lindstrand’s public sculpture Legend i glas, located in Teaterparken in Växjö, can be related to its location and spatial context in terms of meaning, function and reception. Central questions asked are: How do changes in the direct surroundings affect the situation of reception? How does that affect the meaning and function of the sculpture? To what extent is meaning and function bound to a specific location? When Legend i glas was inaugurated the 12th of August 1978 Teaterparken was fairly empty and mostly covered with grass and trees. LÄS MER

  2. 2. Mellan öst och väst, profetior och entreprenörskap, vetenskap och tro : Meningsproduktion om alternativa andligheter i svensk press och offentlighet 1899-1926

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Josephine Selander; [2018]
    Nyckelord :knowledge production; spirituality; go-betweens; contact zones; discursive public; 20th century; Swedish press; kunskapsproduktion; andlighet; mellanhänder; kontaktzoner; dirskursiva publiker 1900-tal; Svensk press;

    Sammanfattning : Around 1900 an interest towards non-Christian spirituality could be observed in Swedish society. There have been studies in spirituality, but little attention has been given in considering the circulation and transcultural exchange of knowledge production. LÄS MER

  3. 3. Kulturkonsumtionens nya kanaler : En kvalitativ studie om hur kulturkonsumtion görs genom mobiltelefonen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Kajsa Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Programmet för kulturentreprenörskap; Kulturentreprenörskap; Kulturkonsumtion; mobiltelefon; populärkultur; kultur; konsumtion; digitalisering; social interaktion; meningsproduktion; sociala medier;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Designkoncept i kontorsmiljö : Rumslig gestltning med berättarteknik i fokus

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Innovation och produktrealisering

    Författare :Malin Westöö; [2017]
    Nyckelord :Storytelling; corporate storytelling; spatial design; concept; stories; branding; Corporate storytelling; storytelling; informationsdesign; historier; retorik; berättaraktivitet; narrativ; berättelser; företagskultur; kultur; kommunikation; rum; rumslig miljö; persona; rumsligt berättande; marknadsföring; företag; organisation; arbetsplats; koncept; inredning; design; ABB; arbetsmiljö; identitet;

    Sammanfattning : This is a study about how storytelling can be used in office environments to communicate the corporate culture. The concept corporate storytelling has been questioned by organisations and company’s weather the purpose is to sell products or trademarks. LÄS MER

  5. 5. Seminariet som ateljé? : När forskning blir konst

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Jonatan Habib Engqvist; [2014]
    Nyckelord :konstnärlig forskning; kunskapsproduktion; Magnus Bärtås; Tina Carlsson; Apolonija Šušteršič; avhandlingar i konst;

    Sammanfattning : Utifrån tre exempel undersöker uppsatsen konstens plats i den konstnärliga forskningen i det svenska och skandinaviska sammanhanget. Den frågar om konstens plats i relation till konstnärlig forskning och om den ska förstås som process, produkt, spår eller en kombination av dessa. LÄS MER