Sökning: "meningsskapande teori"

Visar resultat 21 - 25 av 192 uppsatser innehållade orden meningsskapande teori.

  1. 21. Pedagogers uppfattningar om estetiska lärprocesser i den tidiga läs- och skrivundervisningen : En kvalitativ studie om användningen och de estetiska lärprocessernas bidrag.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Theres Eriksson; [2023]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; delaktighet; meningsskapande; literacy; förutsättningar; läs- och skrivundervisning; årskurs F–3;

    Sammanfattning : Det pågår diskussioner kring vilka metoder den tidiga läs- och skrivundervisningen lämpligen bör utgå från. Detta arbete ämnar ge ett bidrag till diskussionen genom att analysera sju pedagogers upplevelser av att använda estetiska lärprocesser i läs- och skrivundervisningen med utgångspunkt i sociokulturell teori. LÄS MER

  2. 22. "Jag fick ju i och för sig packa mina egna kartonger själv" : En studie om medarbetares upplevelse av delaktighet vid organisationsförändring

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Felicia Ribbenhag; Maja Amigo Korpi; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; inflytande; kommunikation; organisationsförändring; meningsskapande;

    Sammanfattning : I denna uppsats studeras medarbetarnas upplevelse av inflytande och delaktighet vid en organisationsförändring. Studien utgår från en kvalitativ metod då syftet med studien är att undersöka medarbetares upplevelser. Karl. LÄS MER

  3. 23. Mikrofonmarshmallows och andra musikaliska meningserbjudanden : Skogen som plats för ljud- och musikupplevelser i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karin Norinder; [2023]
    Nyckelord :Forest; musical affordances; affordance; musicking; preschool; outdoor education.; Skog; musikaliska meningserbjudanden; affordance; musicking; förskola; utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : Den fysiska miljön har betydelse för barns meningsskapande, och en plats där meningsskapande sker i förskolan är skogen. Intresset för att bedriva förskoleverksamhet i skogen har ökat de senaste decennierna. LÄS MER

  4. 24. När två olika världar möts : En studie om övergången mellan förskolan och förskoleklass utifrån lärarnas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alicia Mathiesen; Veronica Johansson; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; kommunikation; meningsskapande; samverkan; trygghet; övergången till förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur arbetet med en övergång mellan förskola och förskoleklassen ser ut utifrån lärarnas perspektiv. Studien som presenteras i examensarbetet har gjorts i en specifik kommun för att få en inblick om hur arbetet med övergångar genomförs. LÄS MER

  5. 25. LÄRA MED DOCKOR : En undersökning om handdockors performativa,kommunikativa och utmanande möjligheteri bildundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Katja Serrander; [2022]
    Nyckelord :Dockor; handdockan som redskap; bildundervisning; performativ;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om de lärprocesser som skapandet av handdockor i bildundervisningen erbjuder. Det är inte materialen i sig som står i centrum, utan det är vad materialen gör när de kombineras och bearbetas och hur det kopplas till olika lärprocesser som min undersökning haft som syfte att undersöka. LÄS MER