Sökning: "meningsskapandeprocesser"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet meningsskapandeprocesser.

  1. 1. Making Sense of Organizational Change: The Impact of Contextual Factors on Middle Managers’ Sensemaking Processes and Room for Negotiation : A Case Study Exploring Organizational Change from a Change Recipient Perspective

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Hanna Andersson; Anna Andtbacka; [2022]
    Nyckelord :organizational change; middle managers; organizational culture; sensemaking; negotiated order; change recipient perspective; organisationsförändring; mellanchefer; organisationskultur; meningsskapande; förhandling av ordning; förändringsmottagarperspektiv;

    Sammanfattning : Throughout their existence, organizations face endless change. Organizational change programs, despite often being initiated by top management, inevitably involve employees at multiple levels in the organization, including middle managers, which could be argued to play an especially important role as they are both receivers and implementers of the change. LÄS MER

  2. 2. Geografi i elevernas värld : En kvalitativ studie om högstadieelevers uppfattning om geografiämnet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Tina Myllyniemi; [2019]
    Nyckelord :elev; geografi; uppfattning; skolämne; den didaktiska triangeln; didaktiska typologier; selektiva traditioner; meningsskapandeprocesser;

    Sammanfattning : En förståelse för elevernas uppfattning av ett innehåll är essentiellt i en didaktisk kontext. Denna studie undersöker relationen mellan elev och innehåll i den didaktiska triangeln, med utgångspunkten hur högstadieelever uppfattar och förhåller sig till geografiämnet. LÄS MER

  3. 3. "Jag faller inte till föga" - En interaktionistisk studie av hur motstånd ageras av socialsekreterare inom socialtjänsten

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Johan Olsson; Adam Berglund; [2018]
    Nyckelord :agerande; etnografi; organisation; makt; motstånd; socialt arbete; symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Uppsatsens målsättning har varit att undersöka hur motstånd kan ses och förstås som en del av den vardagliga interaktionen mellan socialsekreterare inomorganisatoriskt. Metodologiskt har uppsatsen utgått från etnografi och inkluderar deltagande observationer och öppet tematiska intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Migrationen från verket : En studie om delaktighet och meningsskapande i en downsizingprocess på Migrationsverket

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Mathilda Garte; Rebecka Jarnroth; [2017]
    Nyckelord :Downsizing; sensemaking; participation; organization; employees; communication; conditions for sensemaking; ability to influence; Downsizing; meningsskapande; delaktighet; nedskärning; organisation; medarbetare; organisationsförändring; kommunikation; förutsättningar för meningsskapande; påverkansprocesser;

    Sammanfattning : Downsizing är en organisationsstrategi som ofta innebär negativa upplevelser för de anställda i organisationen. Samtidigt finns det brist på pedagogisk forskning som belyser detta område. Syftet med denna uppsats var att studera medarbetares upplevelser av en downsizingprocess på ett av Migrationsverkets kontor. LÄS MER

  5. 5. Meningsskapande kring varumärken :  en fallstudie

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jack Lin; Magnus Källström; [2013]
    Nyckelord :brand; meaning; creating meaning; relationship; consumer culture theory; varumärken; mening; meningsskapande; relation; konsumtionskulturteori;

    Sammanfattning : Konsumenter använder varumärken dagligen och exponering av varumärken sker överallt: i reklam, böcker, filmer, människor och så vidare. Tidigare forskning visar att konsumenter använder varumärken för att bygga upp sin självbild och skapa sin identitet, samt att konsumenter kan ha mer eller mindre starka relationer till varumärken. LÄS MER