Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. I yttrandefrihetens gränsland : Om gränsdragningen mellan yttrandefrihet och marknadsföring
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Yttrandefriheten skyddar rätten till ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. Utgångspunkten är att även näringsidkare har yttrandefrihet. Näringsidkare omfattas emellertid även av marknadsföringslagar som begränsar deras yttrandefrihet. LÄS MER
2. Form före frihet? - Motiven bakom grundlagens tillämpning på podcasts
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : For the past few years, podcasts have grown to become an important form of expression for exchange of ideas and opinions. However, similarly to other publications on the internet, podcasts struggle to fall under the Swedish constitution; the Fundamental Law on Freedom of Expression. LÄS MER
3. ”Ska jag sjukanmäla mig via Snap?” : En jämförande kvalitativ studie om hur etik och normer påverkar olika generationers val och användning av digitala kommunikationer i arbetslivet
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Det har gjorts en betydande mängd forskning som undersöker människors normativa föreställningar och attityder till medieanvändning i arbetslivet, men det finns en kunskapslucka utifrån ett medievetenskapligt vardagligt perspektiv på det svenska arbetslivet. Syftet med denna kvalitativa studie har varit att skaffa en fördjupad förståelse för vilka normativa föreställningar som idag finns, och om skillnader uppstår mellan generationer. LÄS MER
4. Vad är egentligen marknadskommunikation? : En teorigranskande studie genom en begreppsutvecklande case study
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Forskning inom marknadskommunikation har traditionellt varit beläget inom den företagsekonomiska disciplinen med fokus på hur företag kommunicerar med sina kunder. Men marknadskommunikation som område innefattar även andra kommunikativa processer vilka berörs inom den medie- och kommunikationsvetenskapliga forskningen, men som inte definieras som marknadskommunikation. LÄS MER
5. Offentlig konst i egenskap av en samhällsspegel : En studie av Carolina Falkholts konstverk Övermålning och dess uppseende i det offentliga rummet
L2-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionenSammanfattning : Konst väcker något inom oss, en känsla av förundran, eufori, förvirring eller avsky för att nämna några. Somliga upplever en stark känsla att de måste uttrycka sig antingen positivt eller negativt om konstverket, främst det senare. Kanske rent av hävdar att konstverket inte bör existera i det offentliga rummet. LÄS MER