Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. I yttrandefrihetens gränsland : Om gränsdragningen mellan yttrandefrihet och marknadsföring

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Axel Seger; [2021]
    Nyckelord :marknadsföring yttrandefrihet gränsdragning utpräglat kommersiell natur;

    Sammanfattning : Yttrandefriheten skyddar rätten till ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. Utgångspunkten är att även näringsidkare har yttrandefrihet. Näringsidkare omfattas emellertid även av marknadsföringslagar som begränsar deras yttrande­frihet. LÄS MER

  2. 2. Form före frihet? - Motiven bakom grundlagens tillämpning på podcasts

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Jonatan Klefbom; [2020]
    Nyckelord :Konstitutionell rätt; Statsrätt; Constitutional law; Internet; Podcast; Yttrandefrihet; Freedom Of Expression; Law and Political Science;

    Sammanfattning : For the past few years, podcasts have grown to become an important form of expression for exchange of ideas and opinions. However, similarly to other publications on the internet, podcasts struggle to fall under the Swedish constitution; the Fundamental Law on Freedom of Expression. LÄS MER

  3. 3. ”Ska jag sjukanmäla mig via Snap?” : En jämförande kvalitativ studie om hur etik och normer påverkar olika generationers val och användning av digitala kommunikationer i arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Conrad Halling; [2020]
    Nyckelord :polymedia; normer; digitala medier; mediegeneration;

    Sammanfattning : Det har gjorts en betydande mängd forskning som undersöker människors normativa föreställningar och attityder till medieanvändning i arbetslivet, men det finns en kunskapslucka utifrån ett medievetenskapligt vardagligt perspektiv på det svenska arbetslivet. Syftet med denna kvalitativa studie har varit att skaffa en fördjupad förståelse för vilka normativa föreställningar som idag finns, och om skillnader uppstår mellan generationer. LÄS MER

  4. 4. Vad är egentligen marknadskommunikation? : En teorigranskande studie genom en begreppsutvecklande case study

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Viktoria Svedlund; Johanna Barre; [2017]
    Nyckelord :marketing communications; interdisciplinary field; country-of-origin; meaning transfer; Volvo Cars; Svenska Institutet; case study; functional text analysis; marknadskommunikation; tvärvetenskapligt fält; country-of-origin; meningsutbyte; Volvo Cars; Svenska Institutet; case study; funktionell textanalys;

    Sammanfattning : Forskning inom marknadskommunikation har traditionellt varit beläget inom den företagsekonomiska disciplinen med fokus på hur företag kommunicerar med sina kunder. Men marknadskommunikation som område innefattar även andra kommunikativa processer vilka berörs inom den medie- och kommunikationsvetenskapliga forskningen, men som inte definieras som marknadskommunikation. LÄS MER

  5. 5. Offentlig konst i egenskap av en samhällsspegel : En studie av Carolina Falkholts konstverk Övermålning och dess uppseende i det offentliga rummet

    L2-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Louise Sundberg; [2017]
    Nyckelord :Offentlig konst; Carolina Falkholt; Övermålning; samhällsspegel; platsspecifik konst; konst och politik; konst och debatt; bildanalys; Erwin Panofsky;

    Sammanfattning : Konst väcker något inom oss, en känsla av förundran, eufori, förvirring eller avsky för att nämna några. Somliga upplever en stark känsla att de måste uttrycka sig antingen positivt eller negativt om konstverket, främst det senare. Kanske rent av hävdar att konstverket inte bör existera i det offentliga rummet. LÄS MER