Sökning: "mental computation"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden mental computation.

  1. 1. Hur räknar du ut 45 + 39? : En studie över vilka beräkningsstrategier högpresterande elever i matematik tillämpar vid aritmetiska uppgifter samt hur dessa beräkningsstrategier förhåller sig till arbetsminne.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi; Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Cecilia Kristensen; Hanna Birkdal; [2021]
    Nyckelord :matematik; aritmetik; huvudräkning; beräkningsstrategi; talfakta; högpresterande; spetsutbildning; minne;

    Sammanfattning : Mental arithmetic problems require cognitive skills such as decoding numbers, working memory and the use of mental computation strategies. Pupils obtain various computation strategies at school, but what kind of strategies do pupils who are high achievers in mathematics choose while solving mental arithmetic problems? This study aimed to investigate what kind of strategies pupils who are high achievers in mathematics used while solving mental arithmetic problems, and if there were any substantial findings in the correlation between those strategies and their audio and visual memory. LÄS MER

  2. 2. Huvudräkning och standardalgoritmer : En litteraturstudie om hur matematikdidaktisk forskning ser på huvudräkning jämfört med standardalgoritmer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Linda Axelsson; Ellinore Mattsson; [2020]
    Nyckelord :matematik; huvudräkning; huvudräkningsstrategier; standardalgoritmer; algoritmräkning;

    Sammanfattning : Inom matematikämnet är metoden standardalgoritmer en stor del av undervisningen, vilket ibland leder till att huvudräkning inte prioriteras. Syftet med denna litteraturstudie är att beskriva hur matematikdidaktisk forskning beskriver huvudräkning respektive standardalgoritmer. LÄS MER

  3. 3. Finns det ett samband mellan huvudräkningsstrategier och taluppfattning? : En studie om lärares uppfattningar av sambandet mellan huvudräkningsstrategier och taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sofia Ullergård Pappas; [2020]
    Nyckelord :Taluppfattning; huvudräkningsstrategier; undervisning; lärare;

    Sammanfattning : Taluppfattning är en central del i matematikundervisningen. Utan en grundläggande taluppfattning blir det svårt att utföra olika räkneoperationer. Olika huvudräkningsstrategier har visat sig ha en positiv inverkan på taluppfattning och taluppfattningen utvecklas ju mer elever får möjlighet att använda huvudräkningsstrategier. LÄS MER

  4. 4. "Det går inte bara tro att huvudräkning kommer av sig självt" : – En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av huvudräkningsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Joanna Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :matematik; huvudräkningsstrategier; talsortsräkning; uppfattningar; lärare;

    Sammanfattning : Lärares undervisning har stor inverkan på vad för val elever gör vid tillämpning av huvudräkningsstrategier. Elever ska enligt styrdokumenten ges möjlighet att få kunskap om olika huvudräkningsstrategier för att sedan kunna tillämpa dem vid passande matematikuppgifter. LÄS MER

  5. 5. Talsortsräkning – en strategi för huvudräkning och för att förstå tal.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktisk forskning

    Författare :Sofia Ullergård Pappas; Joanna Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :huvudräkningsstrategier; talsortsräkning; taluppfattning; lärarens roll;

    Sammanfattning : Enligt TIMSS–studien 2015 presterar elever inom matematikämnet sämre i kategorintaluppfattning och aritmetik än i de övriga kategorierna. Med det som utgångspunkt är syftet med vår litteraturstudie att beskriva hur huvudräkningsstrategin talsortsräkning behandlas inom matematikdidaktisk forskning. LÄS MER