Sökning: "mental tallinje"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden mental tallinje.
1. Tallinjen i de tidiga skolåren : En litteraturstudie om tallinjen som modell i matematikundervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Tallinjen är ett didaktiskt redskap och kan ses som en mental modell av tal, som kan hjälpa elever att utveckla en god taluppfattning. Taluppfattning är grundläggande för att elever ska utveckla kunskaper inom ämnet matematik och tallinjen är en modell som kan hjälpa eleverna att utveckla en god taluppfattning. LÄS MER
2. Tallinjen som representation vid subtraktion- en kvalitativ innehållsanalys av läromedel i matematik
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : The number line as a representation at subtraction- A qualitative content analysis of textbooks in mathematic. Number sense has a prominent role in mathematics. It is an ability seen as the basis for the student´s continued development in mathematics. LÄS MER
3. Tre exempel på mentala tallinjer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Starting from the Swedish curriculum’s goals of a school for all children this study’smain purpose is to contribute to the understanding of how mental number-lines arebeing described and related to by people with visualized number-forms. The study aimsto answer the two questions:- How are the mental number-lines described by people with visualized numberformsand in what way do these descriptions differ from a conventional numberline?- What relations can be found between the visualized number-line and the choiceof counting-strategies on number-tasks?The study used a qualitative method in which three participants with visual mentalnumber-lines described their preferred counting-strategies and relation to their mentalnumber-lines in three semi-structured interviews. LÄS MER
4. Tallinjens relation till taluppfattning : En kvalitativ studie över lärares uppfattning om tallinjens potential i matematikundervisning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Det här examensarbetet fokuserar på tallinjens och taluppfattningens relation till varandra och hur den relationen har en viktig del i elevers matematiska utveckling. Forskning visar på att undervisning baserat på tallinjen har potential att skapa en bro mellan det abstrakta och konkreta i skolans matematikundervisning och på så vis hjälpa elever utveckla sin taluppfattning. LÄS MER
5. Den mentala tallinjen och kunskaper i matematik : En studie kring elevers kunskaper kring den mentala tallinjen, talfakta och räknemetoder i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; UtbildningsvetenskapSammanfattning : Tidigare studier visar att många elever uppvisar brister vad gäller automatiserade talfaktakunskaper. I den här studien har jag kartlagt om det råder några relationer mellan elevers olika matematiska kunskaper, såsom talfaktakunskaper, mental bild av tallinjen och procedurkunskaper. LÄS MER