Sökning: "mentala karta"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden mentala karta.
1. Låt platsens identitet leda vägen : En studie om att skapa ett inkluderande wayshowingsystem där platsens identitet visar vägen till skolans profilområden.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Detta är ett examensarbete som görs inom ämnet informationsdesign och rumslig gestaltning. Studien syftar till att undersöka orienterbarheten av en kreativ grundskola med profilinriktningarna dans, musik, teater och konst. LÄS MER
2. Att navigera och memorera urbana landskap : mental karta av Malmö
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Kevin Lynch menar att en god stad är lätt att minnas och att det med lätthet går att föreställa sig hur stadens olika delar hänger ihop. Denna uppsats behandlar förståelsen för hur stadsrum navigeras, minns och återberättas. Våra tidigare erfarenheter och individuella egenskaper påverkar hur vi uppfattar staden. LÄS MER
3. Verkliga fiktiva linjer : en studie av olika kartor
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Det här arbetet handlar om kartor: vad de består av, hur människors upplevelser av landskapet kan återges i kartor och vad de kan användas till inom landskapsarkitekturen. Arbetet kommer att behandla ett par specifika karttyper: isokronkartor, isogröna kartor, koropletkartor, densitetsutjämnande kartor, en vinklad perspektivkarta, iknografiska kartor och kognitiva kartor. LÄS MER
4. Osystematisk vägledning : Om landmarks och meningsskapande i inomhusmiljöer
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Osystematisk vägledning - om landmarks och meningsskapande i inomhusmiljöer är ett examensarbete i informationsdesign med inriktning mot rumslig gestaltning. Syftet med detta arbete är att studera hur ett navigationssystem med hjälp av landmarks kan underlätta wayfinding i en högskolemiljö, där studenter och andra besökare finner det problematiskt att hitta. LÄS MER
5. Gymnasieelevers kognitiva världsbild : En kvalitativ studie som synliggör gymnasieelevers kognitiva världskarta utifrån rådande eller historiska konflikter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV); Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur global en gymnasieelevs mentala karta är utifrån rådande eller historiska konflikter runt om i världen. Syftet är också att undersöka om det finns mönster mellan respondenternas mentala kartor som synliggör kunskap eller brist på kunskap inom specifika områden i världen. LÄS MER