Sökning: "mentala kartor"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden mentala kartor.

  1. 6. Mångfacetterad platstillhörighet? : Hos elever på svensk utlandsskola (exemplet Svenska Skolan Lissabon)

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emilia Fichtelius; [2018]
    Nyckelord :plats; tillhörighet; platstillhörighet; hem; utlandsskola; svenska skolan; migration; nationalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och på vilket sätt elever på en svensk utlandsskola upplever platstillhörighet. Detta undersöktes genom semistrukturerade intervjuer med en elev per årskurs, i förskoleklass till årskurs 6. LÄS MER

  2. 7. Ursäkta, var ligger hissen? : En studie om orientering på sjukhus.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Lord Lisa; [2018]
    Nyckelord :Orienterbarhet; mentala kartor; wayfinding; verbal vägledning; informationsdesign; rumslig gestaltning; sjukhus.;

    Sammanfattning : The underlying problem to this work is the lack of orientation possibilities at Mälardalens Hospital in Eskilstuna. The hospital has a complex floor plan and the premises have a low degree of differentiation. The purpose of this study is to find out what general aspects can contribute to increased understanding of the building. LÄS MER

  3. 8. Gymnasieelevers kognitiva världsbild : En kvalitativ studie som synliggör gymnasieelevers kognitiva världskarta utifrån rådande eller historiska konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV); Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Petter Ernberg; [2016]
    Nyckelord :Mental karta; Abstrakt tänkande; Miljö; Konflikt; Geografi; Orientera;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur global en gymnasieelevs mentala karta är utifrån rådande eller historiska konflikter runt om i världen. Syftet är också att undersöka om det finns mönster mellan respondenternas mentala kartor som synliggör kunskap eller brist på kunskap inom specifika områden i världen. LÄS MER

  4. 9. Barn, platsen och uttrycket! -En studie som ökar förståelsen för analys av barns uttryck av den upplevda platsen för användning i stadsplaneringen.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Fredrik Fabó; Joakim Larsson; [2015-08-20]
    Nyckelord :Städer; hållbarhet; barn; stadsplanering;

    Sammanfattning : Städer ska växa och det finns ett ökat fokus på hållbarhet samt att staden ska vara en plats för alla. Medborgarna får mer utrymme i planeringen vilket öppnar för att barn också ska vara med i planeringen. Barn tillfrågas genom olika metoder, de uttrycker sig och detta analyseras för att sedan användas. LÄS MER

  5. 10. Den mentala kartan : Ungdomars kunskaper om storleksrelationer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Lisa Arbin; [2015]
    Nyckelord :Mental karta; årskurs 7-9; storleksrelationer; undervisning;

    Sammanfattning : Detta arbete har som syfte att åskådliggöra högstadieelevers mentala kartor och dess kunskaper om storleksrelationer på världskartan. Som uppföljning av detta är ett ytterligare syfte att presentera tillvägagångssätt för att kunna arbeta med den mentala kartan för att få denna att i en högre grad överensstämma med verkligheten. LÄS MER