Sökning: "mentor lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden mentor lärande.

  1. 1. En armé av läraravlastande tjänster! : Effekten av heltidsmentorer på studieresultat i årskurs 9

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Joy Hallin; [2023]
    Nyckelord :Full-time mentor; teacher relief position; study results; socio-economic background; analysis of variance; primary school; Heltidsmentor; läraravlastande tjänst; studieresultat; socioekonomisk bakgrund; variansanalys; grundskola;

    Sammanfattning : I takt med lärarbristen har det samtidigt väckts ett intresse för nya typer av läraravlastande yrkeskategorier i svenska grundskolan. Det finns en bred variation på benämningar och uppgifter för denna yrkesgrupp och Heltidsmentorer är en av de tjänster som ingår i denna nya yrkeskategori. LÄS MER

  2. 2. Avslöja onboarding: Utforska privatanställda tjänstemäns resa in i nya roller

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Andréa Barbic; Jesper Brommesson; Lisa Johansson; [2023]
    Nyckelord :Onboarding; Onboarding-process; Nyanställda; Stress; Mentor; Feedback; Struktur;

    Sammanfattning : Title: Unravelling Onboarding: Exploring the Journey of Privately White-Collar Workers’ into New Roles Purpose: The purpose of this study is to map white-collar workers’ experiences of an onboarding process. Method: The study has its starting point in the theoretical literature, which means that the study has a deductive approach. LÄS MER

  3. 3. Övergången mellan årskurs 6 och årskurs 7 : Mentorers upplevelser och framgångsfaktorer ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jessica Brozin Forsberg; Malin Nyqvist; Sofia Ånger; [2023]
    Nyckelord :Students in need of special support; SOC KASAM; transfer; transition; Elever i behov av särskilt stöd; KASAM; övergångsprocessen; överlämning;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om övergången mellan årskurs 6 och årskurs 7 för elever i behov av särskilt stöd. Syftet var att undersöka hur mentorer upplever övergångsprocessen samt vilka framgångsfaktorer och förbättringsområden de anser finns. LÄS MER

  4. 4. Hur bemöts jag på min arbetsplats? : En kvalitativ studie om nyutexaminerade förskollärares upplevelser av hur de har bemötts av förskoleverksamheten samt eventuella följder av detta.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Klaudia Szarwark; Johanna Weinert; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap och medvetenhet kring hur nyutexaminerade förskollärare upplever att de bemöts och tas emot i förskolans verksamhet, samt om bemötandet kan leda till eventuella konsekvenser. Studien bestod av sju stycken semistrukturerade kvalitativa intervjuer med nyutexaminerade förskollärare, där vi ville ta del av deras upplevelser av hur de har bemötts och tagits emot av förskoleverksamheten under sin första tid i yrket. LÄS MER

  5. 5. Erfarenheter av introduktionsprocessen - från checklista till utvecklingsmöjligheter. En kvalitativ fallstudie inom offentlig förvaltning utifrån de ansvarigas perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Paulina Andell; Alexandra Anderlund; [2022]
    Nyckelord :Introduktionsprocess; onboarding; välkomnande; organisationsstruktur; organisationskultur; socialt lärande; socialisation; fadderskap; mentor.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats är att beskriva och analysera hur ansvariga, på en enhet inom offentlig förvaltning, arbetar med dess introduktionsprocess. Vidare för vi även diskussioner gällande utvecklingsmöjligheter för denna process. LÄS MER