Sökning: "mentor skola"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden mentor skola.

  1. 1. En armé av läraravlastande tjänster! : Effekten av heltidsmentorer på studieresultat i årskurs 9

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Joy Hallin; [2023]
    Nyckelord :Full-time mentor; teacher relief position; study results; socio-economic background; analysis of variance; primary school; Heltidsmentor; läraravlastande tjänst; studieresultat; socioekonomisk bakgrund; variansanalys; grundskola;

    Sammanfattning : I takt med lärarbristen har det samtidigt väckts ett intresse för nya typer av läraravlastande yrkeskategorier i svenska grundskolan. Det finns en bred variation på benämningar och uppgifter för denna yrkesgrupp och Heltidsmentorer är en av de tjänster som ingår i denna nya yrkeskategori. LÄS MER

  2. 2. I skolan medvetandegörs hot och våld : Intervjustudie med personal från gymnasieskolor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ann-Charlotte Lundquist; [2021]
    Nyckelord :Threats and violence were made aware; in school; close reationships; at home; children got hurt; student health team; Crisis-group; Social services; Police; POSOM group; Hot och våld medvetandegjordes; i skola; i nära relationer; i hemmet; barn for illa; elevhälsoteam; Krisgrupp; Socialtjänsten; Polisen; POSOM-gruppen;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att redogöra för det förebyggande arbetet kring hot och våld men också hantering av hot och våld i gymnasieskolan. Därmed användes en kvalitativ intervjustudie med rektorer, lärare samt en kurator som gav svar på följande frågeställningar; hur förebyggdes hot och våld i gymnasieskolan, hur identifierades hot och våld i gymnasieskolan samt hur bemöttes hot och våld i gymnasieskolan. LÄS MER

  3. 3. En ny yrkesroll i skolan : Betydelsen av mentorers närvaro för det psykosociala arbetet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Hanna Böckman; Cecilia Ling; [2019]
    Nyckelord :mentors; psychosocial work; school counselor; school.; heltidsanställda mentorer; psykosocialt arbete; skolkurator; skola;

    Sammanfattning : The aim of this study is to deepen the knowledge of the significance of mentors presence for the psychosocial work in the school. The study is qualitative and was done with seven semi structured interviews. We interviewed six mentors and one school counselor all from the same school. LÄS MER

  4. 4. Den stora utmaningen : Gymnasielärares uppfattning och upplevelse av arbetet med extra anpassning och särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Louise Öberg; [2018]
    Nyckelord :Extra anpassning; särskilt stöd; gymnasieskolan; lärares upplevelser; hinder och förutsättningar;

    Sammanfattning : Trots de goda intentioner som finns i skolans styrdokument dras gymnasieskolan med en rad problemsom berör elever i behov av stöd. Problem som till exempel att eleven själv förväntas ta ansvar för sina studier, otydligheter i regelverket kring extra anpassningar och särskilt stöd samt lärarens inställning till elever i behov av stöd, gör att skolan har svårt att vara en skola för alla. LÄS MER

  5. 5. Det osynliga uppdraget : Gymnasieläraraes upplevelser av mentorskapet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Mia Mörtvik; [2018]
    Nyckelord :mentor; mentorsuppdrag; lärare; skola;

    Sammanfattning : I många skolor i Sverige har lärare förutom sitt undervisningsuppdrag också ett uppdrag som mentor. Trots detta regleras inte mentorsuppdraget i skollagen. Hur lärare själva upplever mentorskapet är relativt outforskat. Den här studiens syfte var att öka kunskapen om gymnasielärares upplevelser av mentorsuppdraget. LÄS MER