Sökning: "mentorskap I GYMNASIET"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden mentorskap I GYMNASIET.

  1. 1. Specialpedagogen, ett spöke i gymnasieskolans organisation : Gymnasielärares syn på skriftiga omdömen inför utvecklingssamtal och på specialpedagogens roll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Andreas Asplund; Anna Sjöstrand; [2022]
    Nyckelord :gymnasieskola; IUP; lärplattform;  skriftliga omdömen; utvecklingssamtal; specialpedagogens roll;

    Sammanfattning : I den här studien granskas gymnasielärares syn på arbetet med skriftliga omdömen inför utvecklingssamtal och på specialpedagogen som resurs i den processen. Även hur elevers redan dokumenterade extraanpassningar påverkar gymnasielärarna, när de ska formulera sina skriftliga omdömen inför utvecklingssamtal. LÄS MER

  2. 2. ”Du ser ju verkligen inte bara ditt ämne, utan du ser ju hela eleven” : Ett relationellt perspektiv på dansundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Denise Björk; [2020]
    Nyckelord :Inclusion; Meaning making; Norms; Relationships; Epistemology; Inkludering; Meningsskapande; Normer; Relationsskapande; Kunskapssyn;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt fem svenska danslärares syn på och erfarenheter av relationer och meningsskapande i sitt arbete på gymnasiet. Studien undersökte utmaningar avseende inkluderande undervisningsmetoder baserade på lärarnas egna erfarenheter. LÄS MER

  3. 3. Att bli lärare: En kvalitativ studie av sex nyutexaminerade lärares första tid som yrkesverksamma.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Axel Vikengren; [2015-12-07]
    Nyckelord :Nyutexaminerade lärare; lärare; mentorskap; anställningsotrygghet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Forskning om nyutexaminerade lärares situation visar att för många är den första tiden tuff, stressig och att de upplever tidsbrist samt har en hög arbetsbelastning. Denna forskning visar även att situationen kan se väldigt annorlunda ut för dessa lärare beroende på vad för typ av organisation de kommer ut till, vilket stöd de får av mentorn samt hur deras anställning ser ut. LÄS MER

  4. 4. Lärarsamarbete - vad kollegialt samarbete kan innebära för nyblivna svensklärare i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jenny Sandqvist; [2011]
    Nyckelord :nyutexaminerad; svensklärare; gymnasiet; yrkesintroduktion; arbetslag; kollegor; lärarkultur; lärarsamarbete; kollegialt samarbete; individualism; mentorskap; yrkesroll; förhållningsstrategier; yrkesförberedande program; karaktärsämneslärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad kollegialt samarbete kan innebära för nyblivna svensklärare verksamma på gymnasiet. Undersökningen fokuserar på kollegialt samarbete sett ur tre perspektiv: kollegialitet vid lärarnas yrkesintroduktion, kollegialitet i arbetslaget och samarbete som knyter an till lärarnas ämnesinriktning. LÄS MER