Sökning: "mentorskap i grundskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden mentorskap i grundskolan.
1. Från utbildning till yrkesroll : Lärarstudenters övergång från studier till arbete i idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Att vara nyexaminerad idrottslärare ska öppna många dörrar för den yrkesverksamma tiden i livet och efter genomförd utbildning bör en person känna sig redo att möta yrkets utmaningar. Trots detta upplever nyexaminerade lärare sig inte ha de verktyg som krävs för att lyckas med yrket. LÄS MER
2. "Man måste verkligen vilja" En fenomenografisk studie kring mentorers uppfattningar av mentorskap för nyexaminerade lärare
Master-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Mentorskapet betraktas över lag som en positiv instans inom läraryrket, trots att det inte finns en helt enhetlig bild kring vad det egentligen innebär, dess effekter samt hur det skall organiseras. Syftet med denna studie har varit att undersöka mentorers uppfattningar kring mentorskap, samt relatera det till hur mentorskapet kan utformas för att på ett framgångsrikt sätt bidra till skolutvecklingen. LÄS MER
3. Särskilt begåvade elever i matematikklassrummet : Hur kan lärare upptäcka, stimulera och utmana särskilt begåvade elever i matematik?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att ta reda på hur lärare upptäcker särskilt begåvade elever i ämnet matematik samt hur de stöttar och stimulerar dessa elever på bästa sätt. Syftet är också att göra lärare och pedagoger uppmärksamma på de särskilt begåvade elevernas uttryckssätt och behov. LÄS MER
4. Elever med problematisk frånvaro : - En innehållsanalys av pedagogiska utredningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studie kretsar kring elever med problematisk frånvaro. Syftet med studien är att bidra med en ökad kunskap om elever med problematisk frånvaro genom att granska och analysera pedagogiska utredningar. Studiens empiri består av 12 pedagogiska utredningar gjorda på elever med problematisk frånvaro i grundskolan. LÄS MER
5. Mentorskap i grundskolan : Två mentorers och två adepters erfarenheter.
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Dahlqvist, Jeanette & Jansson, Sandra (2007): Mentorskap i grundskolan. Två mentorers och två adepters erfarenheter. Examensarbete i didaktik. Lärarprogrammet. LÄS MER