Sökning: "mentorskap lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden mentorskap lärare.

  1. 1. Upplevelser av introduktionsperioder och mentorskap av lärare i ämnet idrott och hälsa : "Det kanske är problemet, att det inte är någon tydlighet i det"

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Frithiof Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Introduktionsperiod; Mentor; Nyexaminerad lärare; Nybliven lärare; Ramfaktorteori; Riktlinjer;

    Sammanfattning : Tidigare forskning inom området visar att det finns behov av tydligare av introduktionsperioder samt att vad introduktionsperioder ska innehålla är komplext. Syftet med studien är att belysa introduktionsperioder och dess mentorskap från nyexaminerade lärare i ämnet idrott och hälsa och mentorers perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Från utbildning till yrkesroll : Lärarstudenters övergång från studier till arbete i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Pernilla Roos; Jonathan Wågström; [2023]
    Nyckelord :Nyexaminerad; lärare; utmaningar; upplevelser; idrott;

    Sammanfattning : Att vara nyexaminerad idrottslärare ska öppna många dörrar för den yrkesverksamma tiden i livet och efter genomförd utbildning bör en person känna sig redo att möta yrkets utmaningar. Trots detta upplever nyexaminerade lärare sig inte ha de verktyg som krävs för att lyckas med yrket. LÄS MER

  3. 3. Stödstrukturer för nyexaminerade idrottslärare. Får nya idrottslärare rätt förutsättningar? En kvalitativ intervjustudie om vilket stöd som idrottslärare erbjuds eller inte erbjuds under sin första tid i yrket

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Jonathan Hedqvist; [2022]
    Nyckelord :Induktionsfas; Introduktionsperiod; Mentorskap; Occupational sociologi; PE teachers; Verklighetschock;

    Sammanfattning : Ämneslärarprogrammet med inriktning idrott är en femårig lång utbildning och efter studietiden förväntas de nyexaminerade lärarna direkt axla sin roll i yrket med allt vad de innebär. För att enklare acklimatisera sig i sitt nya yrkesliv skulle eventuellt en introduktionsperiod med stöd av exempelvis en mentor kunna vara fördelaktigt. LÄS MER

  4. 4. "Som mentor är jag också en mini-SYV" : En kvalitativ studie av gymnasiementorers syn på uppdraget studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Elisabet Rönnkvist; [2022]
    Nyckelord :mentor; snäv bemärkelse; individuell vägledning; ledning; styrning; organisering; samtal; utveckling; yrkes- och högskoleförberedande program;

    Sammanfattning : Vägledning är betydelsefullt enligt litteraturen, dock visar ett antal studier och granskningar på brister i arbetet med studie- och yrkesvägledning inom skolväsendet. Det som främst behöver utvecklas och stärkas är vägledning som hela skolans ansvar; organisering, ledning och styrning. LÄS MER

  5. 5. Mentorskapet inifrån : En kvalitativ intervjustudie om lärarmentorers och läraradepters upplevelser av mentorskap för nyexaminerade lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Axel Berggren; Malin Berglund; [2022]
    Nyckelord :nyexaminerade lärare; mentor; adept; mentorskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ur ett individuellt, ett interaktionellt och ett situationellt perspektiv undersöka hur lärarmentorers och läraradepters upplevelser av mentorskap för nyexaminerade lärare, en konstellation utformad för att underlätta lärares introduktion till yrket. Anledningen till att författarna valde att undersöka just denna fråga var att de såg det som ologiskt att mentorskapet inte är mer omdiskuterat och bättre implementerat, trots att det tycks vara en bra åtgärd i teorin. LÄS MER