Sökning: "mentorskap specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden mentorskap specialpedagogik.

  1. 1. Klassrummet- en tredje lärare? : Lärares uppfattning om och utformning av den fysiska lärmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Joanna Adolfsson; Farhana Perez; [2021]
    Nyckelord :Inkludering; anpassning; specialpedagogik; fysisk lärmiljö; behov;

    Sammanfattning : I denna studie har en undersökning gjorts av hur klassrummet kan nyttjas som en extra resurs, en tredje lärare, för undervisningen. I studien har lärare blivit observerade och intervjuade kring deras uppfattning om vad som innefattar en god fysisk lärmiljö och hur de utformar sitt klassrum för att tillgodose de behov som eleverna har. LÄS MER

  2. 2. Personalens attityder till och kunskaper om särskilt begåvade elever och lärarnas undervisning i en kommun

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sofie Lökholm; [2020-01-13]
    Nyckelord :Särskild begåvning; gifted; acceleration; berikning; mentorskap; nivågruppering; kvantitativ; enkät; explorativ faktoranalys; kritisk realism; teorier om särskild begåvning;

    Sammanfattning : Syfte: Det finns en begränsad forskning i Sverige om skolpersonalens attityder till och kunskaper om särskilt begåvade elever och lärarnas undervisning. Syftet är att med en explorativ studie med Likertskala undersöka skolpersonalens attityder till och kunskaper om särskilt begåvade elever och lärarnas undervisning i en kommun. LÄS MER

  3. 3. Fenomenet mentorskap i gymnasieskolan : Mentors betydelse för elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Marianne Lindberg; [2017]
    Nyckelord :specialpedagogik; gymnasieskolan; mentorskap; matematik;

    Sammanfattning : Mentorskap har blivit vanligt i svenska gymnasieskolor sedan 1990-talet. Syftet med denhär studien har varit att undersöka och beskriva vad som är mentors uppdrag, med särskiltfokus på frågan om vilken betydelse mentor har för elever i matematiksvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Hur gör du för att se mig?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Malin Rönnqvist; [2016]
    Nyckelord :Mentorskap; Gymnasieskolan; Elevhälsan;

    Sammanfattning : Många ungdomar i gymnasieskolan saknar någon form av ett skyddsnät i sitt liv, det kan till exempel vara att det saknas en vuxen i familjen som hjälper och stöttar eleven under skolgången. Det är då av stor vikt att ungdomarna möter mentorer i skolan som genom att uppmärksamma eleven snabbt kan se hur måendet är. LÄS MER

  5. 5. Kunskapsbedömning i grundsärskolan : Några lärares syn på och resonemang kring sitt arbete med kunskapsbedömning av elever i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Susanne Ringqvist; [2016]
    Nyckelord :Special school; intellectual disabilities; feedback; assessment; special education; Specialpedagogik; bedömning; intellektuell funktionsnedsättning; återkoppling; grundsärskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa några lärares syn på och resonemang kring sitt arbete med bedömning i grundsärskolan i årskurserna 7-9, samt vilka bedömningsmaterial som används. Studien har för avsikt att besvara tre forskningsfrågor: På vilket sätt arbetar och resonerar lärare i grundsärskolans inriktning ämnen med bedömning av elever?, Vilka olika bedömningsmaterial använder sig lärarna av i sitt arbete med bedömning?, Vad är lärarnas erfarenhet av bedömning? Studien utgår ifrån en kvalitativ forskningsmetod  och utgörs av intervjuer med fyra lärare på två olika skolor inom samma kommun i Sverige. LÄS MER