Sökning: "meritvärden"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet meritvärden.

  1. 1. Relevansen i dagens matematikinnehåll för gymnasieskolans yrkesprogram enligt Skolverkets läroplan Lgy-11

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Mats Fried; [2019]
    Nyckelord :Matematik; Samarbete; Relevans; Yrkesmatematik; Nationella prov;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att ta reda på hur relevant matematiken är för eleverna på yrkesprogrammen. Detta med anledning av att den här kategorin elever har högst andel elever med låg motivation och med låga meritvärden från grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Likvärdighet på den svenska gymnasieskolan - en vacker tanke. Den goda eller onda betygsspiralen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Anders Svensson; [2018-03-01]
    Nyckelord :Avgångsbetyg; meritvärden; likvärdighet; fria skolvalet; motivationsnivåer;

    Sammanfattning : Title: Equity at the Swedish upper secondary school - a beautiful thoughtThe good or evil grade spiralAuthor: Anders SvenssonTerm / year: VT 2017Supervisor: Ilona RinneCourse: LKXA1G V17Examiner: Christian BennetCode: VT17-2930-038-LGXA1GLanguage: SwedishKeywords. Departure ratings, qualifications, equivalence, free school selection,levels of motivationThis study investigates how the average grade value of grade 9 as a class when starting upper secondary school affects the average grade of upper secondary school grade for the same class. LÄS MER

  3. 3. Ger fysisk aktivitet bättre studieresultat? : En enkätundersökning om samband mellan fysisk aktivitet och studieresultat

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Malin Andersson; [2018]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Skola; Meritvärde;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka eventuella samband mellan fysisk aktivitet och studieresultat hos elever i årskurs nio i en skola utanför Stockholm. I syfte att utföra detta användes följande frågeställning: ● Ger en ökad mängd fysisk aktivitet ett högre meritvärde hos elever i årskurs nio? Metod Studien är baserad på en enkätundersökning besvarad av 71 deltagare från tre klasser i årskurs nio på en skola utanför Stockholm. LÄS MER

  4. 4. Pulsträning för ökad inlärning? : En tvärsnittsstudie om hur och varför lärare arbetar med pulsträning i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Chris Grönstedt; André Viksell; [2018]
    Nyckelord :Pulsträning; Inlärning; tränarlänkdiverse;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställning Syftet med denna studie är att undersöka hur och varför ett specifikt antal lärare arbetar med pulsträning för ökad inlärning bland skolelever. • Hur motiverar lärarna valet av att tillämpa pulsträning i skolan? • Hur ser upplägg av lektioner ut gällande pulsträning kopplat till inlärning? • Hur utvärderas interventioner vad gäller pulsträning kopplat till inlärning? Metod Arbetets frågeställningar är angripna utifrån en kvalitativ ansats där fem lärare intervjuades för att få reda på hur och varför de arbetar med pulsträning i skolan. LÄS MER

  5. 5. Hög- och lågpresterande skolor i nordvästra Skåne : En komparativ studie av resultaten från nationella prov och slutbetyg i matematik i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Markus Herlevsson; Pär Davidsson; [2018]
    Nyckelord :skolor; nordvästra Skåne; nationella prov; slutbetyg; matematik; årskurs 9;

    Sammanfattning : Utifrån insamling och analys av data från Skolverkets offentliga databaser, SIRIS och SALSA, undersöker vi i denna studie skillnader i likvärdighet mellan låg- och högpresterande skolor. Vi koncentrerar oss på den skillnad som finns mellan resultaten på de nationella proven i matematik och det avgångsbetyg som eleverna får i ämnet. LÄS MER