Sökning: "mervärde anställda"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden mervärde anställda.

  1. 1. Industriföretags investeringar i humankapital under lågkonjunktur : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Lucas Persson; Veronica Svanander; [2023]
    Nyckelord :Human capital; recession; competence development; innovation and competitiveness; Humankapital; lågkonjunktur; kompetensutveckling; innovation och konkurrenskraft;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sedan andra hälften av 1900-talet har företag börjat se kompetens som en investering jämfört med tidigare. Då sågs istället avkastning enbart från produkter och utrustning och inte från de anställda. Idag ses även kompetens som en avkastning samt att det genererar mervärde och konkurrensfördelar. LÄS MER

  2. 2. Att utforma detaljplaner för ett kostnadseffektivt byggande

    Kandidat-uppsats, KTH/Lantmäteri – fastighetsvetenskap och geodesi

    Författare :Viktor Steimert; [2023]
    Nyckelord :Zoning Plan; Zoning; Construction Cost; Cost-effective Construction; Cost benefit analysis profitability; Detaljplan; Detaljplanering; Byggkostnader; Kostnadseffektivt byggande; Samhällsekonomisk lönsamhet;

    Sammanfattning : Detaljplaner sätter ramarna och förutsättningarna för vad som legalt kan byggas på en fastighet. Hur de förutsättningarna ser ut har en enorm inverkan på hur kostnadseffektivt det framtida bygget kommer att bli. LÄS MER

  3. 3. The value of Health and Safety aspects in Product-Service Systems : A case study based on the manufacturing industry

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Oscar Wergeland; Astrid Mehlberg; [2018]
    Nyckelord :Product-Service System; Occupational Health and Safety; Sustainability; Product Stewardship; Produkt-Service System; Arbetshälsa och Säkerhet; Hållbarhet; Produkthantering;

    Sammanfattning : Companies are expected to reduce the impact on society caused by its operations while at the same time, generate profit for its stakeholders. One way to satisfy both parts is by creating shared values. As the trend of servitization becomes more popular the ability of Product-Service Systems (PSS) to deliver additional value to customers arises. LÄS MER

  4. 4. Säsongsanställda i tjänsteföretag: : En kvalitativ studie i hur företag överför servicekultur till säsongsanställda.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Jessica Währn; [2018]
    Nyckelord :seasonal employment; internal marketing; service management; service culture; säsongsanställda; intern marknadsföring; service management; servicekultur;

    Sammanfattning : Titel: Säsongsanställda i tjänsteföretag: En kvalitativ studie i hur man överför servicekultur till säsongsanställda. Kurs: Företagsekonomi III - detaljhandel och service management, examensarbete (kandidat) – 15hp - VT18 Syfte och forskningsfrågor: Vad har säsongsanställd servicepersonal för betydelse för ett företag i paketresebranschen och hur kan den interna servicekulturen överföras till de säsongsanställda? Följande delsyften har analyserats och klargjorts: 1. LÄS MER

  5. 5. Avveckling av traditionella turistbyråer : En studie om hur sju kommuner i Sverige anpassar sin besöksservice till besökarna

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Susin Ariz; Leyla Swedan; [2017]
    Nyckelord :Information and communication technology; Digital interaction; Marketing; Personal interaction; Tourist information centers; Social media; Informations- och kommunikationsteknik; Digital interaktion; Marknadsföring; Personlig interaktion; Turistbyråer; Sociala medier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur sju olika kommuner i Sverige utvecklar och anpassar sin besöksservice i allt mer digitaliserat samhälle. Studien grundar sig på en kvalitativ forskningsmetodik bestående av sju semi-strukturerade intervjuer med anställda inom respektive kommun. LÄS MER