Sökning: "mervärde design"

Visar resultat 1 - 5 av 130 uppsatser innehållade orden mervärde design.

  1. 1. Industriföretags investeringar i humankapital under lågkonjunktur : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Lucas Persson; Veronica Svanander; [2023]
    Nyckelord :Human capital; recession; competence development; innovation and competitiveness; Humankapital; lågkonjunktur; kompetensutveckling; innovation och konkurrenskraft;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sedan andra hälften av 1900-talet har företag börjat se kompetens som en investering jämfört med tidigare. Då sågs istället avkastning enbart från produkter och utrustning och inte från de anställda. Idag ses även kompetens som en avkastning samt att det genererar mervärde och konkurrensfördelar. LÄS MER

  2. 2. Utveckling och utvärdering av en automatiseringslösning hos Etteplan : En lösning på ett repetitivt arbetsmoment

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Albin Fernström; [2023]
    Nyckelord :Automatisering; Python; OCR; Design Science Research; utvärdering; dokumentgranskning;

    Sammanfattning : Allt fler företag letar efter effektiva sätt att utföra repetitiva uppgifter. Författaren kom i kontakt med företaget Etteplan, som manuellt granskar olika handlingar (dokument) för att hitta och notera eventuella felaktigheter. LÄS MER

  3. 3. Konsten att bygga och stärka varumärken inom klädbranschen : Skapandet av ett hållbart och medvetet mode

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Daniella Boija; Axel Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Brand; branding; brand equity; brand identity; consumer; differentiation; purpose-driven marketing; Differentiering; konsument; varumärke; varumärkesbyggande; varumärkesidentitet; varumärkeskapital; syftesdriven marknadsföring;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka hur fyra klädföretag bygger och stärker sina varumärken för att differentiera sig på en konkurrensutsatt marknad. Klädföretag valdes specifikt då branschen är unik med utmaningar och trender som kan påverka varumärkesbyggandet. LÄS MER

  4. 4. Det mörka kakreceptet : Dark Patterns och användarens inställning till cookie-förfrågningar på statliga och kommersiella webbsidor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Niklas Stavnjak; Olivia Bröddén; [2023]
    Nyckelord :Cookies; Dark Patterns; Persuasive Design; General Data Protection Regulation; Websites; Cookies; Dark Patterns; Persuasive Design; GDPR;

    Sammanfattning : Sedan införandet av dataskyddsförordningen GDPR den 25 maj 2018 har internetanvändare i alla EU/ESS länder blivit mötta av en förfrågan om godkännande av cookies vid varje besök av en ny hemsida. Frågan ska enligt lag tydligt informera användare om att cookies används, i vilket syfte och hur länge de sparas. LÄS MER

  5. 5. Projektering med hållbarhetsverktyg

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Lucy Walton Morgan; Therese Bårdén; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhet; hållbarhetsverktyg; TyrImpact; projektering;

    Sammanfattning : Hållbarhetsverktyg är idag ett allt vanligare instrument för företag inom bygg och projektering. Denna rapport undersöker hur ett hållbarhetsverktyg skapar mervärde för företag, vilka utvecklingsmöjligheter som finns, samt hur hållbarhetsarbetet underlättas med hjälp av hållbarhetsverktyg. LÄS MER