Sökning: "mervärde och strategier"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden mervärde och strategier.

  1. 1. Industriföretags investeringar i humankapital under lågkonjunktur : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Lucas Persson; Veronica Svanander; [2023]
    Nyckelord :Human capital; recession; competence development; innovation and competitiveness; Humankapital; lågkonjunktur; kompetensutveckling; innovation och konkurrenskraft;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sedan andra hälften av 1900-talet har företag börjat se kompetens som en investering jämfört med tidigare. Då sågs istället avkastning enbart från produkter och utrustning och inte från de anställda. Idag ses även kompetens som en avkastning samt att det genererar mervärde och konkurrensfördelar. LÄS MER

  2. 2. Marknadsföring av gårdsbutiker : en fallstudie om strategier och innehåll

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Charlotte Alicia Möller; Märta Wässman; [2022]
    Nyckelord :gårdsbutik; digital marknadsföring; content marketing; storytelling; marknadsmixen; marknadssegmentering;

    Sammanfattning : Intresset för svensk- och närodlad mat har under senare år ökat vilket resulterat i att allt fler lantbrukare öppnar gårdsbutiker. Konkurrensen på marknaden har bidragit till att lantbrukare använder sig av olika marknadsföringsstrategier för att nå ut till konsumenterna och utmärka sig från konkurrenter. LÄS MER

  3. 3. Nötboskap i en geografiskt avgränsad distributionskedja : en kvalitativ fallstudie om lokalproducerat nötkött och dess mervärden

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Izabelle Fahlgren; Amanda Larsson; [2022]
    Nyckelord :Distributionskedja; lokalproducerat; mervärden; nötboskap; närproducerat;

    Sammanfattning : Coronapandemin har bidragit till att fler konsumenter fått ett större allmänt intresse kring lokalproducerade livsmedel. Det kan gynna den geografiska samhörigheten i form av en ökad sysselsättning och en levande landsbygd. Det kan också stimulera den lokala ekonomin, då produktionen och försäljning stannar i närområdet. LÄS MER

  4. 4. Medarbetarskap och självledarskap i en omsorgsverksamhet : en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Ulrika Dahlén; [2021]
    Nyckelord :employee leadership; self-leadership; leadership; trust-based management and governance; the requirements; control and support model; self determination theory; medarbetarskap; självledarskap; ledarskap; tillitsbaserad styrning och ledning; krav-; kontroll- och stödmodellen; self determination theory;

    Sammanfattning : Välfärdssektorn i Sverige har sedan 1980-talet styrts med styrprinciper som till stor del hämtats från tillverkningsindustrin. Det har inneburit standardiserad arbetsdelning och managerialism vilket har medfört att professionernas handlingsutrymme kommit att inskränkas. LÄS MER

  5. 5. ”Syns du inte, finns du inte” : Eventmarknadsföring ur ett företagsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Bianka Farkas-Szabó; Johanna Ekberg; Melissa Löfman Nastefski; [2021]
    Nyckelord :Event marketing; customer relationships; brands; sponsorship; communication; experience; evaluation; Eventmarknadsföring; kundrelationer; varumärken; sponsring; kommunikation; upplevelse; utvärdering;

    Sammanfattning : Eventmarknadsföring växer som marknadsföringsform och allt fler företag har börjat inkludera denna i sin marknadsföringsstrategi. Genom interaktiv kommunikation via ett event eller en händelse ligger fokus på skapandet av kundrelationer via det fysiska mötet som ofta anses vara mycket värdefullt. LÄS MER