Sökning: "meso- och makrosystem"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden meso- och makrosystem.

  1. 1. Att etablera en förtroendefull samverkan med vårdnadshavare under introduktionsperioden : En kvalitativ intervjustudie om tiden innan och under coronapandemin utifrån ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Andrea Olson; Johanna Hjerppe; [2021]
    Nyckelord :förtroendefull samverkan; introduktionsperiod; coronapandemi; förskollärarperspektiv; utvecklingsekologisk modell;

    Sammanfattning : Vi upplevde en avsaknad av tidigare studier som har undersökt coronapandemins påverkan på introduktionsperioder i förskolan. Vår studie syftar därmed till att utifrån ett förskollärarperspektiv undersöka hur en förtroendefull samverkan mellan förskollärare och vårdnadshavare har etablerats vid introduktionsperioden under coronapandemin. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogik i omvandling : en kvalitativ studie om tvålärarskap och inkludering

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna-Karin Davidsson; Mette Fischer; [2021]
    Nyckelord :Ekologisk systemteori; inkludering; neuropsykiatriska svårigheter; relationellt perspektiv; samundervisning; specialpedagogik; tvålärarskap; tvålärarsystem;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka, analysera och diskutera tvålärarskap för elever i behov av stöd ur specialpedagogers och rektorers perspektiv. Studien är en kvalitativ intervjustudie och undersöker vilka fördelar och nackdelar det finns med tvålärarsystemet för inkludering. LÄS MER

  3. 3. En livsberättelse om skolgången för en person med PAN

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helén Sandberg; [2020]
    Nyckelord :Livsberättelse; PANS; PANDAS; skolgång; systemteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractSandberg, Helén (2020). En livsberättelse om skolgången för en person med PANS. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Att uppfostra eller kränka elever : En vetenskaplig essä om samspelet mellan fritidshemmet och hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Louise Fackler Ferm; [2020]
    Nyckelord :Parental cooperation; after-school center; education; communication; offense; Föräldrasamverkan; fritidshem; fostran; kommunikation; kränkning;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä är skriven utifrån att jag som fritidshemslärare vill undersöka och få större förståelse för det komplexa samarbetet mellan föräldrar och fritidshemspersonal. Jag vill genom denna uppsats ta reda på hur jag som fritidshemslärare kan bygga upp ett förtroendekapital hos föräldrarna, få ett väl fungerande samarbete och ta reda på var gränsen går mellan att kränka eller fostra en elev. LÄS MER

  5. 5. Utomhusmiljön i förskolan : En kvalitativ studie med fokus på pedagogers syn på användandet av förskolegårdens miljö för barns utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Agnes Sigvardsson; Sara Sjögren; [2020]
    Nyckelord :Utomhusmiljö; Samspel; Artefakter; Mediering; Pedagoger;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om verksamma pedagogers syn på förskolans utomhusmiljö för barns utveckling och lärande. Frågeställningar som hur verksamma pedagoger talar om förskolans utomhusmiljö som en lärmiljö i undervisningen samt vilket syfte pedagogerna har med utevistelse har guidat studien. LÄS MER