Sökning: "mest lika demokrati"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden mest lika demokrati.

  1. 1. Är en bra stadsplanering nyckeln till demokrati?

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Joanna Andsberg; Ellen Wiklund; [2024]
    Nyckelord :Stadsplanering; boendesegregation; demokrati; miljonprogrammet; förtätning.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats gör en jämförelse mellan Landskrona och Ystad för att förstå om det finns en korrelation mellan hur kommunernas fysiska stadsplanering är utformad och den lokala demokratin. Uppsatsen skapar ett analysverktyg utifrån demokratiska ideal och boendesegregation för att kunna jämföra och dra slutsatser om stadsplaneringen i förhållande till boendesegregationen och därmed även den lokala demokratin i respektive kommunen. LÄS MER

  2. 2. Folkbibliotekens demokratiska uppdrag : En kvalitativ studie av folkbibliotekariers uppfattningar om programverksamheters betydelse för att utveckla det demokratiska samhället

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Erik Hugosson; [2022]
    Nyckelord :Public library; Public librarians; Values; Library programmes; Democracy; Public sphere; Models of democracy; Social turn; Pluralistic agonism; Folkbibliotek; Folkbibliotekarier; Värden; Programverksamheter; Demokrati; Offentlig sfär; Demokratiska modeller; Social vändning; Pluralistisk agonism;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna kandidatuppsats är att analysera hur folkbiblioteken verkar för samhällets demokratiska utveckling genom sina programverksamheter. De värden som utgör ramen för de demokratiska samhällena ligger även till grund för beskrivningen av de allmänna bibliotekens uppdrag. LÄS MER

  3. 3. I Sverige är det självklart att alla ska få säga vad de tycker : En kvalitativ textanalys av demokratiska värderingar i läromedel för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Simon Ärlebrandt; Rakel Brandt; [2019]
    Nyckelord :Värdepedagogik; Demokratiska värderingar; Läroböcker; Demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva hur de grundläggande demokratiska värderingarna förmedlas i lärobokstexter i samhällskunskap för mellanstadiet. Enligt läroplanen är det en av skolans uppgifter att förmedla och förankra demokratiska värderingar hos eleverna, och då är det intressant att undersöka hur dessa värderingar förmedlas i de texter som eleverna läser. LÄS MER

  4. 4. Varför demokratiserades Tunisien men inte Egypten efter den arabiska våren år 2011?

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Cecilia Lovén; Karl Gunnar Norman; [2017]
    Nyckelord :Demokrati; Demokratisering; Arabiska våren; Egypten; Tunisien; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra varför två så lika länder som Tunisien och Egypten kunde få så olika utfall i respektive lands demokratiseringsprocess. Båda länderna deltog i den arabiska våren, är före detta auktoritära stater och ligger nära varandra geografiskt. LÄS MER

  5. 5. "Vad menar de egentligen?" : En kvalitativ studie av Försäkringskassans digitalisering ur ett medborgarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Stina Mångs; Victoria Käller; [2016]
    Nyckelord :e-förvaltning; e-tjänster; e-demokrati; digitalisering; medborgarperspektiv; användare; användarvänlighet; nätverk;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ studie över Försäkringskassans digitalisering och arbete mot e-förvaltning. Studien har ett medborgarperspektiv och den empiri som samlats in stödjer sig på muntlig som dokumenterad information från Försäkringskassan men mest centralt på 19 intervjuer med förmånstagare hos Försäkringskassan. LÄS MER