Sökning: "metacognitive strategy"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden metacognitive strategy.
1. A quantitative study of upper-secondary ESL students’ reading comprehension abilities in relation to reading strategies, metacognitive awareness, and motivation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : This study investigates reading comprehension strategies amongst 298 Swedish ESL students in upper-secondary school, possible relationships between high motivation to learn and high strategy use, and whether more experienced readers tend to use reading strategies more frequently than lesser experienced readers. Data was collected through online surveys, and the findings were analysed using quantitative analysis. LÄS MER
2. The Complexity of a Dual Mission - A Qualitative Study of How Social Entrepreneurs in Swedish Social Enterprises Metacognitively Manage the Social and Economic Objectives in Their Decision-Making
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledningSammanfattning : Social enterprises are ventures created by social entrepreneurs and play a central role in sustainable development. They are defined by their dual mission of making a social impact and being financially sustainable. LÄS MER
3. En studie i elevmotivation genom självreglerande lärande som metod för inlärning i moderna språk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Onödiga språkvalsbyten i moderna språk kan anses vara resultat av motivationsbrist kopplat till intrycket att glädje i språkvalsstudier inte leder till gymnasiebehörighet. Denna studie ämnar undersöka och fördjupa kunskap om a) samband mellan självreglering och elevmotivation, samt b) samband mellan glädje och motivation. LÄS MER
4. Analyzing the benefits of reading strategy instruction for reading comprehension in L2 English learners
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : This study investigates the potential benefits of reading strategy instruction in the English classroom in an L2 learner context. We examined the effects of reading strategy instruction on reading comprehension for L2 learners and investigated howreading strategies should be taught in the context of Swedish upper secondary school. LÄS MER
5. Lässtrategier hos elever i skolåren 9-12 : En systematisk litteraturstudie om hur användande av lässtrategier påverkar elevers läsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie presenteras resultat av vad tidigare forskning konstaterat om lässtrategier i frågan om hur de används och vad de innebär för elever i skolåren 9–12. Uppsatsen visar att den utbildningsforskning som berört lässtrategier under de senaste tio åren inte behandlar strategisk läsning med konsensus i begrepp eller förklaringsmodeller, utan att det istället finns olika synpunkter om både vad lässtrategier är och vad de innebär för läsaren. LÄS MER