Sökning: "metaforer barn"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden metaforer barn.

  1. 1. Blicken på barnet - blicken på pedagogen : En essäistisk undersökning av blickars betydelse i förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Anna Teern; [2023]
    Nyckelord :glances; Hannah Arendt; Maurice Merleau-Ponty; acting; body; cold gaze; soft gaze; techne; phronesis; preschool; younger children; practical knowledge; blickar; Hannah Arendt; Maurice Merleau-Ponty; handlande; kropp; kall blick; mjuk blick; techne; fronecis; förskola; yngre barn; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : I denna essä undersöker jag blickarnas betydelse i förskolan i relation till de yngsta barnen. För att få en kontrast som förtydligar och tillför mer komplexitet får mitt umgänge med hästar och ridning vara med. I min undersökning av blickarna utgår jag från en glidande skala mellan en varm mjuk blick och en kall hård blick. LÄS MER

  2. 2. Filosofiska frågor i det naturvetenskapliga klassrummet : Verktyg för tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Robert Svensson; [2022]
    Nyckelord :Arguments; communicative ability in science; philosophy for children; sociocultural learning; transformative learning; Argument; filosofi för barn; kommunikativ förmåga inom naturvetenskap; sociokulturellt lärande; transformativt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie har varit att utveckla kunskaper om hur filosofiska frågor i det naturvetenskapliga klassrummet påverkar elevers kommunikativa förmåga att argumentera och ta ställning. Frågeställningarna som använts för att möjliggöra studien är: På vilka sätt argumenterar elever i mötet med filosofiska frågor av naturvetenskaplig karaktär? Hur kan filosofiska frågor användas som resurs i det naturvetenskapliga klassrummet för att gynna elevers kommunikativa förmåga att argumentera och ta ställning inom naturvetenskap? Studien genomfördes vid en skola i norra Sverige och bestod av 13 deltagare från årskurserna 3-6 som deltog vid fyra undervisningstillfällen. LÄS MER

  3. 3. Metaforer i 2-åringars samtal om kondens : En studie om barns beskrivningar av kondens under ett experiment

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Angelika Hansson; [2021]
    Nyckelord :Children; condensation; metaphors; pictorial descriptions; preschool; Barn; bildlika beskrivningar; förskola; kondens; metaforer;

    Sammanfattning : The aim of this study was to contribute with further knowledge about children’s use of metaphors. In the study, 15 children at the age of two were interviewed during an experiment with condensation. In the interview the children were asked to describe the condensation to the interviewer. LÄS MER

  4. 4. Var det bättre förr? : En kvalitativ textanalys om den innehållsliga och språkliga komplexiteten i böcker skrivna på 1970- och 2010-talet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Billing; Cajsa Freudenthal; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på skönlitterära barnböcker, där två av böckerna är skrivna på 1970-talet och två av böckerna är skrivna på 2010-talet. Syftet med studien är att jämföra fyra frekvent lästa skönlitterära böcker för barn i åldern 8-10 år, för att granska om det råder några skillnader på språket och innehållets komplexitet. LÄS MER

  5. 5. När barn möter lyrik : En litteraturstudie om hur poesi kan användas språkutvecklande i svenskundervisningen för årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnea Grahn; Malin Josefsson; [2021]
    Nyckelord :poesi; språkutveckling; lyrik; årskurs F-3; lärarens roll; svenskämnet;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie behandlar poesi i undervisningen för årskurs F-3. Poesi ska ingå i svenskundervisningen enligt syfte och centralt innehåll i kursplanen för svenska. LÄS MER