Sökning: "metaforer kunskap"
Visar resultat 16 - 20 av 37 uppsatser innehållade orden metaforer kunskap.
16. Begreppssyntes - För att förklara och förstå
Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskapSammanfattning : It is important that natural science students are able to communicate their expert knowledge to laymen. Research shows however that not all students fulfill this demand, which might be due to the complexity of scientific language. LÄS MER
17. Svarstiden vid klinisk bedömning av högre språkliga förmågor hos vuxna
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka och beskriva hur svarstiden varierar i uppgifter som testar högre språklig förmåga samt att undersöka hur svarstiden påverkades av ålder, utbildning och kön. Med svarstid menas här tiden för att besvara en uppgift efter att den presenterats. LÄS MER
18. I naturvetenskapens och lärandets värld - en studie om barns tal kring naturvetenskapliga fenomen samt sitt eget lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur barn talar om naturvetenskapliga fenomen ochvad som framstår som centralt i barnens tal om naturvetenskapliga fenomen. Studienssyfte är också att undersöka vilken syn på kunskap och lärande som kommer till uttrycknär barnen talar om sitt lärande. LÄS MER
19. Intern employer branding : En kvalitativ studie av hur medarbetare skapar förståelse för ett arbetsgivarvarumärke genom intern kommunikation
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Studien behandlar intern employer branding, företags interna arbete i syfte att skapa ett attraktivt arbetsgivarvarumärke. Intern employer branding innebär hur företagets ledning genom kommunikation förmedlar innehållet i arbetsgivarvarumärket till de anställda för att utveckla en arbetsstyrka som är trogen organisationens värderingar och målsättningar. LÄS MER
20. Män ska vara stora och starka, kvinnor smala och slanka : En genusinriktad text- och bildanalys
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att problematisera och analysera hur två träningstidningar riktade till män respektive kvinnor framställer artiklar och bilder utifrån dess syfte och budskap för att därefter se över om det förekommer likheter eller olikheter mellan dessa tidningar. Frågeställningarna för undersökningen var: Hur framställs träning och dess syfte? Hur används språket för att nå fram till läsarna? Hur används bilder för att förstärka det som förmedlas i text? Och förekommer likheter eller olikheter för målgruppen män eller kvinnor? Metod En genusinriktad text- och bildanalys av träningstidningarna Kom i form man och Kom i form kvinna genomfördes. LÄS MER